lørdag 2. juli 2022

Hjullaster og tippvogn (4201)

Dette settet ble nevnt første gang på bloggen her da jeg bygget det første gang i 2013 (se innlegget her), men det kom ut fra Lego i 2012, så det har faktisk 10-års jubileum i år.

Settet inneholder to kjøretøy, to figurer og litt tilbehør. Det er to byggetegninger som følger med i setttet, en for å bygge lastebilen og en for graveren.
Denne gang kjøpte jeg settet brukt, så jeg fikk kun med byggetegningen for graveren, men Lego har en flott tjeneste på hjemmesidene sine der man kan finne digitale tegninger for veldig mange sett, så jeg gikk dit og fant tegningene for lastebilen. Ikke at jeg nødvendig vis hadde trengt tegning for å bygge den, men jeg var litt opptatt av å se om jeg hadde alle delene i riktige farger og da er det jo greit å følge byggeinstruksjonen.


Her ser man det som følger med i settet linet opp. Det er litt grus og et par store gullklumper og de er designet for å kunne ligge inne i den store stenen slik det er vist på det nederste bildet, eller man kan selvfølgelig ha det løst om man heller ønsker det.


En av de tingene som forundrer meg litt i dette settet er at de to figurene som følger med er så forskjellige (ja jeg har sjekket og dette er de originale figurene fra settet). Det virker som om Lego ikke var helt sikre på hvilket design de ville ha på anleggsfolkene sine i denne serien og derfor gav oss et nytt design (han til venstre) og et kjent design (han til høyre). Begge figurene er veldig fine og har trykk både foran og bak på overkroppen, ensfargede ben og ganske barske ansikt. Men de passer liksom ikke helt sammen, og jeg ville nok foretrukket å få to av han til venstre hvis jeg hadde kunnet velge. 


Kjøretøyene er ganske små, men det gjør ikke noe. Her ser vi graveren forfra, og jeg er ganske sikker på at dette er en Bobcat da de ser sånn ut i virkeligheten. Stor skuffe festet i bakkant og bare et bur som føreren sitter i.


Den ser lik ut fra begge sider så jeg tenkte at ett bilde fra siden fikk greie seg. Her ser vi tydelig hvordan armene til grabben går langs hele siden og er festet bak der føreren sitter og styrer.


Bakfra er også designet enkelt. Det skulle egentlig vært et klistremerke med et registreringsnummer på den hvite 1x2 tilen, men dette fulgte ikke med. Det gjør forsåvidt ingen ting, for jeg ser det ikke som naturlig at denne Bobcat'en har noe registreringsnummer da den aldri ville blitt kjørt på vei. Den transporteres på et lasteplan fra byggeplass til byggeplass, og kjører bare rundt der den jobber. Det kan være jeg setter to gule 1x1 tiles på de studsene som stikker ut nederst etterhvert, da det liksom ser ut som det mangler noe der (men i følge byggeanvisningen gjør det ikke det altså). I så fall gjør jeg det samme på den jeg bygde i 2013.


Så har vi lastebilen da, den kunne vel knapt vært mindre for å kunne kalles en lastebil, men den er nok også laget for kun å kjøre rundt inne på en byggeplss så trafikksikkerhet var vel ikke det design-elementet som veide tyngst da den ble bygget. Frontruten er litt slitt, men det trenger jo ikke være unaturlig hvis den har blitt brukt på byggeplasser over lang tid, for da blir den jo utsatt for mye småstein og støv i lufta som kan ripe den opp glasset. Det er litt rart at den har runde lykter nede på støtfangeren, men det stemmer med byggeanvisningene. Kan være jeg bytter disse til firkantede i fremtiden.


Jeg tenkte først da jeg så den at den kanskje var leddet mellom styrhus og plan, men den er altså ikke det. Planet kan selvfølgelig tippes og det er skikkelig hengsler som er brukt for dette, så den faller ikke fra hverandre under lek. Som man kan se på det nederste bilde er det en "mangel" her, da ett hjul er av en annen type enn de andre. Størrelsen er riktig men dekkmønsteret er helt feil. Dette vil bli fikset senere, for jeg vil ta med et krorrekt dekk på en handel jeg gjør fra Bricklink i fremtiden.
Ellers er det fine hjulbuer foran, og Lego har også gitt oss sidespeil så sjåføren kan se bakover når han skal rygge selv med et stort lass. Jeg liker det at de satt et høyt bremselys over bakvinduet, da alt for mange sett kommer uten noe som dekker opp det hullet.


Bakfra er det ikke stort å se på i grunn, annet enn at man også her mangler et registreringsnummer-klistremerke. Men igjen, det bekymrer meg ikke for dette er ikke en lastebil man ville brukt til å kjøre langs veien. For ting som skal fraktes fra en tomt til en annen ville man helt sikkert brukt en av de store lastebilene Lego har gitt oss. Det kom en stor lastebil i sett 4204 som var hovedsettet i denne gruve-serien som også dette settet som er presentert her kommer fra.


Alt i alt er dette et fint lite sett som gir masse muligheter for lek rett ut av boksen, og det vil helt sikkert bli brukt somen del av gruvedriften som skal komme i Tullfors ved et senere tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar