torsdag 30. juni 2022

Vintage tipper truck (435)

 Jeg ble inspirert til å kjøpe dette settet av en Lego-entsiast (BrickTsar) som har sin egen Youtube kanal der han snakker mye om det som kalles vintage Lego, noe som rett og slett betyr Lego fra gamle dager.

En av de tingene han er helt opphengt i er dette settet her, og han har bestmt seg for å skaffe verdens største samling av dette settet (tror han har over 300 nå). Dette er Lego slik Lego var da jeg begynte å få settene en gang på 70-tallet. Settet kom ut første gang i 1976, jeg fikk det nok først noen år senere, da jeg er først i 1974. 

Det inneholder en lastebil med et plan som kan tippe ut lasten, og er bygget så enkelt som det er mulig. Man har en 4x10 plate som danner grunnlaget for bilen og så bygger man over og under den. Grillen foran på bilen husker jeg var i masse Lego-sett også utover på 1980-tallet og kom i masse farger og varianter, men alltid med det samme designet.


Det man ser er det man får, og som man kan se er det ikke plass til noen figur inne i førerhuset, men det var det ikke de første årene Lego kom med kjøretøy, figurene hadde heller ikke ben som gjorde at de kunne sitte, så det var ikke aktuelt da figurene først kom. Det ble førft aktuelt da vi fikk den klassiske figuren vi kjenner som en "Legomann" eller "Legodame" i dag, og da varte det jo heller ikke lenge før det kom kjøretøy som figurene kunne sitte inni.


For at lasteplanet skulle kunne vippe ligger det bare løst oppå en 1x2 brikke i hver ende. Dette var godkjent byggemåte, og ble brukt i alle sett der dette planet var i bruk i mange år.


Det må sies at settet mitt har en mangel, og det er bakhjulene. Mine hjul er alle enkle, med ett hjul på hver side, men i det originale settet skulle bakhjulene vært tvilling-hjul. Dette er i bunn og grunn samme brikke som holder hjulene, men gummien var litt tykkkere og hadde et spor i seg som gjorde at du så det var to hjul og ikke bare ett. Jeg vet jeg har flere slike hjul i kassen med Lego fra jeg vokste opp, så kanskje en dag skal jeg finne dem og gjøre denne helt original. Kanskje finner jeg også nok deler til å bygge flere av denne klassikeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar