lørdag 2. juli 2022

John Deere 9620R 4WD Tractor (42136)

Det er ikke mange rene Technic-sett jeg kjøper, men da Lego slo seg sammen med John Deere for å lage et sett kunne jeg ikke la være. Settet inneholder en traktor og en henger, og siden det er Technic er det ikke med noen figurer. Dette er nok en type traktor man ser mer av i USA enn i Norge, men den er fin uansett og det er en John Deere.


Det er to bøker med byggeinstruksjoner, der bok 1 er ganske forseggjort med litt stivere permer mens bok 2 er et vanlig hefte av den typen vi er vant til fra andre Legosett. Det er også en del klistremerker som følger med.


Slik ser traktoren ut forfra. Som man kan se har vi selvfølgelig John Deere logoen lett synlig, den er desverre et klistremerke og ikke en trykket del. Men det er jo bra at den er tilstede.


Her ser vi det som følger med i settet linet opp. Som man kan se på traktoren er alle fire hjul like store, dette er jo ikke så vanlig på traktorer i Norge med unntak av de som brukes i bygg og anlegg.


Her har vi et litt nærmere bilde av fronten av traktoren. 


Slik ser traktoren ut fra siden. Rattet bak er til svingmekanismen. Som man kan se er stigen på siden et klistremerke. 


Her har jeg forsøkt å ta bilder for å vise rekkevidden på svingmekanismen. På bildene ser det ut som den svinger mye lenger til den ene siden enn den andre, men jeg tror det i utgangspunktet er et utslag av kameravinkelen da jeg ikke hadde inntrykk at det da jeg drev og rattet med den.


Her ser vi den andre siden av traktoren med andre klistremerker men ellers stort sett identisk.


Og selvfølgelig må vi ha med et bilde bakfra. Her har vi en varseltrekant da traktoren ikke har balys, og vi har et fungerende hengerfeste som gjør at hengeren sitter godt når den er koblet til.


Jeg syntes vi burde ha med et bilde av fronten på hengeren også. John Deere teksten er et klistremerke.


Her har vi et bilde fra siden. Andre siden er identisk, bortsett fra mekanismen for å heve og senke planet. Her er også teksten klistremerker.


Her har jeg hevet planet så høyt det går. Jeg vil tro dette er omtrent så høyt som det er mulig å heve det i virkeligheten også. Mekanismen fungerer veldig smertefritt, og det er en kort bevegelse fra helt nede til helt oppe.


Vi avslutter med et bilde av hengeren bakfra. I virkeligheten ville det nok kanskje vært en liten lem bakerst så det man lesser på ikke faller ut under kjøring, men jeg skal ikke si dette for skråsikkert.


Dette var et morsomt sett å bygge, men det besto av svært mange technic spesialdeler som stenger og "pinner" så selve byggingen tok mer tid enn man skulle tro.
Sluttresultatet ble bra til slutt, og settet står nå fint utstilt på en bokhylle.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar