fredag 29. juli 2022

Hønsehus (60344)

Nå i 2022 har Lego kommet med flere sett til bondegård-serien sin. Dette er et av de minste, men størrelsen skjemmer ingen og det er et fint sett. Settet inneholder en minifigur, en bygning, et lite kjøretøy og litt tilbehør.


Siden settet er så lite er det bare en byggeinstruksjon med, men det er et skikkelig hefte da settet er større enn de aller minste settene vi får.


Her ser vi alt stilt ut, som man ser er det ikke kjempestort sett, men det er absolutt et fint et.


Her er hønsehuset sett forfra. Her er det dører (vindu egentlig) som kan åpnes og lukkes, og på det øveste bildet er skuffen med eggene trukket ut slik at man kan ta dem ut og frakte dem bort. Dette er egentlig den eneste "leke-funksjonen" som Lego har gitt oss på huset, men det er jo begrenset hvor mye man kan gjøre med et lite hus da.


Som man kan se er hønsehuset åpent bak. Dette er veldig fint når man skal flytte på hønene da de er veldig vanskelig å sette på plass bare gjennom inngangen på forsiden.


Her har vi et nærbilde av kassen som eggene havner i når hønene verper. Man må bare tenke seg at dette området er fullt av høy eller halm så eggene ikke knuser.


Tilnærmet samme vinkel men med skuffen trukket ut.


Den andre tingen som følger med i settet er en firehjuling som kan brukes for å komme seg rundt på gården. Den har en kasse bak som man kan frakte egg i. Her har Lego gitt oss en ekstra leke-funksjon i form av at den har fjæring som gjør at hvis man presser den litt ned mot en av sidene så svinger den av seg selv. Det er jo fint når man vil leke, men det skal sies at svingradiusen ikke er den beste...


Slik ser den ut fra siden, den er lik på begge sider, så jeg tok bare med ett sidebilde. På bildet ligger hjelmen til føreren i kassen bak. 


Vi må jo ha med et bilde sett bakfra også, selv om det ikke er særlig mye spennende å se fra denne vinkelen.


Som man kan se er det mulig å ta av kassen, og da får man plass til å ha med en minifigur til om man skulle ønske det.


Her har vi minifiguren som følger med i settet. Lego har fortsatt med den gode trenden de har i en del sett og gitt oss både hodeplagg (hjelm) og hår, slik at vi kan bruke figuren til mer enn bare å kjøre rundt på firehjulingen. Figuren har flott trykk foran og bak på overkroppen og ensfagede ben. Trykket foran er den nye logoen til bondegården, og det går igjen på flere figurer i serien. Da overkroppen er trykket på en hvit bakgrunn er grønnfargen her litt lysere/mer gjennomsiktig enn på buksene, men jeg syntes ikke det er så stor forskjell at det er sjenerende.


Damen har også fått et alternativt ansiktsuttrykk der øynene ser ut til å være helt eller delvis lukket, men jeg kommer til å plassere henne på gården i Tullfors med det uttrykket hun har på det første bildet.


Alt i alt er dette et veldig fint sett, og jeg ser for meg at det blir plassert ut ganske raskt i Tullfors. På sikt ser jeg for meg å lage et større hønsehus på gården min da det er mange høner der, Jeg vil da bygge med fire hele vegger, og heller løfte av taket for å ta høner ut og inn. Men jeg liker stilen på dette hønsehuset og kommer nok til å la meg inspirere av dette når jeg utvider.

Rent praktisk er det litt skremmende at eggene er så store at de kunne fått plass til en voksen høne i seg, for de skal jo egentlig verpes av hønene som sitter inne og ruger, men det må man bare se gjennom fingrene med. Skulle de vært i "korrekt" skala ville de jo vært så små at det hadde vært vanskelig å holde styr på dem og man ville knapt kunnet se hva de var. Mange ville nok da også bare kastet dem fordi de ikke forsto at det var Lego. Så litt fantasi er det greit å ha :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar