torsdag 21. juli 2022

Kaffevogn (40488)

Dette settet kom i 2021 og ble da kun gitt ut som en promotion men jeg kom over det på et besøk hos min "lokale" Lego-leverandør og kjøpte det med meg hjem. Settet består av en vogn som brukes til å lage og servere kaffe, et bord der man kan stå og nyte det man har kjøpt, en sykkel og to figurer.


Det er ett instruksjonshefte med til settet, og det er to klistremerker med og begge er med på å øke den positive opplevelsen av settet.


Her ser vi alt linet opp for fotografering. Dette er det eneste bildet der jeg fikk med skiltet på taket. Det errelativt enkelt designet, men ser veldig bra ut.


Det er som tidligere nevnt to minifigurer med i settet. Disse har fått flott trykk på overkroppen både foran og bak, og han som selger kaffe har også fått trykk foran på bena slik at det ser ut som han har på seg et forkle slik disse baristaene svært ofte har. For meg kan det virke som Lego hadde lagt litt ekstra mye glans i malingen da de laget ette settet for jeg kan ikke huske å ha sett så blanke knapper i andre sett der vi har tilsvarende type bekledning. Men dette gjør bare at figuren ser enda bedre ut, så det er kun ment som en positiv tilbakemelding.


Damen i settet har fått et alternativt ansiksuttrykk, og her har Lego gitt oss to flotte ansikt og jeg klarer ikke helt bestemme meg for hvilket av dem jeg liker best. 


Her står kunden og venter på kaffen ved bordet som tilhører kaffevognen. Hun har parkert sykkelen bak seg og lagt mobiltelefonen sin på bordet. Bordet består av en tønne med en bordplate og oppå har vi en liten parasoll. Hadde jeg lagt telefonen litt anderledes på bordet hadde jeg sikkert klart å sette stangen til parasollen midt på slik at det kunne se ut som den gikk gjennom bordplaten og var forankret i tønna.


Her har vi kaffeboden. Jeg var så opptatt av å få med meg skiltene at jeg ikke oppdaget at jeg kuttet vekk skiltet på taket, men man ser det heldig vis ganske bra på oversiktsbildet. Som man kan se er klistremerkene en meny på venstre side som viser de forskjellige sortene varm drikke man kan bestille (han har sikkert både te og varm sjokolade i tillegg til kaffe) og til høyre har man prislisten.


Her har jeg tatt av taket for å vise hva som er inne i vognen. På disken har vi to flasker med mineralvann og to tomme kaffekopper til fremtidige kunder, og bak i vognen er det en kaffemaskin, et målebeger (tror ikke jeg har sett den klassiske koppen i metallfarge før, men det burde Lego gjøre oftere for den var stilig), og noe som kanskje er en kvern for å male opp kaffebønner eller så kanskje det er noe helt annet man bruker for å servere varme drikker (jeg drikker ikke kaffe selv, så jeg frekventerer ikke kaffebarer så ofte). 


Baksiden av vognen er åpen, men her er jeg sikker på at man kan sette inn en dør hvis man ønsker det. Kanskje burde Lego inkludert dette i settet (kunne gitt oss en dør som er gjennomsiktig så man ikke mister innsyn, da det jo er greit å kunne stenge vognen når baristaen går hjem for dagen. Eller kanskje han bare skyver vognen slik at bakparten står inntil en vegg så man ikke kan komme inn...


Den andre enden av vognen har et vindu som kan åpnes, hengerfeste slik at vognen kan flyttes og støtter slik at den står godt når den er plassert der den skal.


Bakveggen går ikke helt opp, men den går langt nok til at det gir et godt inntrykk av en bakvegg og om man ønsker det er det veldig enkelt å lage en hel vegg f.eks om man skal ha en annen type vogn eller bare for å få variasjon.


Jeg skulle i grunn ønske at dette settet hadde blitt gitt ut av Lego for vanlig salg, slik at det ble mer tilgjengelig da dette er et veldig fint sett og slike vogner er mer og mer vanlig i bybildet. Det skal heller ikke så mye til for å modifisere dette settet til en vogn der man har andre produkter enn kaffe. Ta vekk skitene på siden, eller bytt dem ut med andre skilt fra andre sett, kanskje bytte fargen på noen av de buede elementene som er vegger/tak, et nytt skilt til taket og bytte ut litt elementer inne i vognen og vips har man en bod som selger smultringer, kebab, taco, slush eller andre ting.

Alt i alt er dette et sett jeg liker veldig godt, og jeg kommer til å kjøpe ett til hvis jeg kommer over det igjen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar