lørdag 30. mars 2013

Grand Emporium (10211)

Det første av de store legohusene er nå bygget. Det er et shoppingsenter, og settet er et 16+ Exclusive-sett med serienummer 10211.
Dette er et stort sett, og selv om det kan lekes meg er det nok designet mest for utstilling i og med at det har fått anbefalt aldersgrense på 16 år.

Byggenavisningene er av den gode typen som tydelig viser hvilke deler man trenger og hvor mange av hver.
Lego har vært flinke og delt opp delene i poser for hver etasje. Utover det fant jeg ikke noe stort system, men det hjalp godt å kunne sortere delene fra posene merket med 1 når jeg skulle bygge første etasje og så gjøre det samme med 2 og 3 for de andre etasjene. Dette er et stort fremskritt fra da jeg bygde Imeprial Stardestroyer for noen år siden, hvor alle poser måtte åpnes med en gang...

Det eneste jeg har å utsette på Lego i dette settet, er at det var veldig vanskelig å se om man skulle bruke sølvfargede eller grå biter til å lage kumlokk, og som et resultat av dette måtte jeg bryte opp en del av fortauet når jeg var nesten ferdig med første etasje og skulle bygge rulletrapp med grå biter.

Ellers var det ganske så fint å bygge, og som bildene lenger ned i bloggposten vil vise, ganske så detaljert sett.

Vi går løs på bildene...

Her er fortauet bygget ferdig, og senere måtte jeg altså bryte opp deler av det for å bytte ut noen av "kumlokkene" eller "ristene" for å bytte ut grå med sølvfargede.


Første etasje er avdelingen for klær, sminke og parfyme, og har selvfølgelig et prøverom. Og det er til og med en mann i prøverommet for å prøve bukser.


Her er kjøpesenteret med første og andre etasje på plass. Jeg glemte jo selvfølgelig å ta bilde før jeg bygget og satt på andre etasje.


Sett ovenfra, her ser man at andre etasje er glassavdelingen, og man kan skimte ekspeditrisen nede i første etasje.


Tredje etasje har kommet på plass, og på toppen står vindusvaskeren og venter på å få tak og muligheter til å begynne å vaske vinduer...


Tredje etasje er lekeavdelingen, og her er det både baller og en sykkel som kan kjøpes. Lurte en stund på om det var lekerom, men fant ut at det måtte være en salgsavdeling dette også. Hadde det vært meningen at små barn skulle løpe rundt og leke, ville nok gjerdet mot rulletrappen vært ganske mye høyere i og med at man ender helt nede i første etasje om man bikker over... Legg også merke til den solide lysekronen som henger over rulletrappene, denne er bygget av masse små deler...


Nå har taket kommet på plass, og vindusvaskeren er godt i gang med oppgavene sine.


Så et bilde av hele praktbygget, inkludert det store skiltet på taket.



Tok også noen bilder av de forskjellige sidene av bygget...


Det er kanskje verd å nevne at det i buen man ser på de to siste bildene, befinner seg en bakdør og søplekasse.

Helt til slutt et bilde ovenfra som viser takvinduet.


Neste prosjekt nå er 10197, Brannstasjonen som er i samme serie som dette huset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar