søndag 3. mars 2013

"Rutebilstasjon"

Til bursdagen min fikk jeg settet som jeg har valgt å kalle "Rutebilstasjonen" (Sett 8404).
Her er det en trikk som kan kjøres på togskinnene (ikke elektisk), en stor buss, en feiebil, en privatbil, plattformer, osv.
Settet er delt opp i 5 byggetegninger og 9 poser. Jeg beskriver det tegning for tegning...

Tegning nr 1: Privatbil, buss-skur med søppelkasse og sykkelstativ, samt 2 figurer.
Først skal sykkelen få på plass hjulene. Dette var litt småkranglete på Ambulansesettet, men ikke for ille. Her derimot var det et skikkelig herk. Kan forvente noen små barn som griner over dette, men det er jo bare en liten detalj i et stort sett, men kanskje ikke den beste starten.
Når jeg i tillegg klarte å bomme på håret til den langhårede bomsen i hettegenseren, og satt det på den kvinnelige føreren av bilen må jeg enten skylde på lyset eller noe annet... Men så blir det raskt bedre!

Den knallgule sportsbilen er grei å bygge og resultatet blir fint. Eneste jeg har å utsette, er det samme som jeg har på mange av de nye Lego bilene, nemlig at føreren sitter for langt ned i bilen i forhold til dørene. Men skal det være en sportsbil er det vel et poeng at den er så lav som mulig, og det er uansett bedre enn gruve-pickupen som er i ferd med å bli en skikkelig neagtiv referanse (må skynde meg å si at den ellers er veldig bra...).
Perrongen, eller plattformen, som også ble bygget på dette trinnet var veldig enkel å bygge. Lego har tydelig vis vurdert at man ønsker å ta den fra hverandre, eller de har hatt noe i tankene som har gått meg hus forbi, for platene som danner betongen er satt på slik at det er greit å ta dem av men at de likevel sitter godt fast.
Det lille skuret som er oppå er greit å sette sammen, men kanskje kunne man laget det ett hakk bredere slik at ikke taket hadde stukket ut på andre enden. Men det gir jo et bittelite overbygg til halve søppelkassen, så det er kanskje en plan bak å gjøre det slik det er gjort.
Ellers er sluttresultatet etter pose 1 veldig flott, og jeg gleder meg til å gyve løs på...

Pose 2: Feiebil med sjåfør
Denne var helt flott å bygge. Tegningen var ryddig og hadde en passe fordeling av ting som skulle gjøres for hvert nummer.
Sluttresultatet ble også veldig bra (syntes jeg selv), og om jeg skulle trekke for noe måtte det være at sjåføren må sitte litt fremoverlent, Men det går fint å få på taket selv med hatten på, og da må det jo være greit.
Forventningene er nå høye, før jeg skal i gang med neste arbeidstegning.

Pose 3, 4 og 5: Trikk (3 vogner, 1 pr pose) med fører
Byggingen av trekkvognen gikk veldig bra. Det var veldig enkelt å sette sammen bitene, og Lego skal ha pluss for den måten de løser tilgangen til vognens indre.

Midtvognen var lynrask å bygge, og er laget etter samme prinsipper som trekkvognen. I utgangspunktet kunne jeg ønsket at Lego hadde laget denne to biter større slik at den ble 10 lang i stedet for 8. Da ville de fått på et hjul til (kun ett hjul under vognen), og det ville blitt litt bedre plass for passasjerene slik at de hadde sluppet å sitte helt opp i veggene. Det de har gjort fungerer, og fordi det er feste både oppe og nede på endeveggene så oppleves det ikke som ustabilt når vognene er satt sammen. Jeg kan derfor ikke gi noe minus på løsningen.

3. vogn var identisk med den første, da denne jo er trekkvognen når trikken snur. Kommentarene som er skrevet først gjelder da altså for denne også. Enda litt enklere å bygge når man har gjort det før...

Pose 6 og 7: Kioskhjørne, perrong og 1 figur (innehaveren av kiosken)
Kioskhjørnet bestod i stor grad av ferdige elementer, og var raskt å sette sammen. Det var noen småting som også skulle settes sammen, blandt annet en hylle med postkort og en kaffetrakter.
Underlaget ble bygget av 8x8 plater av den typen som brukes som gitter i fangehull og luker for lasterom, og jeg forso vel ikke helt hvorfor Lego valgte denne løsningen her når de hadde en annen løsning for underlag i pose 1 og også for perrongen under. Det blir lite som holder platene sammen i hjørnet der det ikke er noe overbygg, så her må man nok regne med å reparere noen ganger hvis leken tar av. Et lite minus til Lego for dette, men ellers en fin modul.

Perrongen var også grei å sette sammen. Her var det ingen klistremerker som skulle plasseres, og lite pirkearbeid. Arbeidet gikk derfor raskt.
Perrongen var bygget opp på samme måte som den i pose 1, og det er overbygg som sikrer at ting sitter sammen ved lek. Pluss til Lego for at de har laget et tak som både er moderne og funksjonelt, der de har brukt "glassplater" til å lage et tak som slipper inn lys, holder regn unna og ser moderne ut.
En fordel med måten dette taker er laget på, er at det også er lett å klappe sammen hvis det skal pakkes bort (noe man gjerne må gjøre når det ikke brukes), og dette sikrer også at ting ikke går istykker under oppbevaring. Lego skal også ha pluss for at stolpene til overbygget er sikret med stag som er stukket inn i stolpene både ovenfra og nedenfra.

Pose 8 og 9: Buss med sjåfør
Her har Lego kommet opp med en buss som både har plass til passasjerer og bagasje. Ut fra designet vil  jeg annta at modellen er basert på en Neoplan buss. Flotte busser i virkeligheten, og denne Lego-utgaven er også aldeles nydelig.
Halvannen-dekkeren har lasteluker under, slik f.eks. turbusser, Times-ekspressen, og andre busser som frakter folk litt lenger enn bare rundt i en by har.
Rent objektivt burde nok bussen hatt litt større hjul, men da måtte den jo hatt større hjulbuer, og det vill krevd at Lego støpte egne for dette settet.
Posene var delt opp slik Lego ofte pleier, med første pose som lar en bygge understellet, mens pose nummer to er overbygg og hjul.
Bussen ble ganske så lang og høy, og er et virkelig flott sett i seg selv. Samtidig er det en flott avslutning på dette store settet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar