fredag 12. januar 2018

Feiebil (7242)

I sommer kjøpte jeg noen litt eldre Lego City sett som alle hadde et anleggs-tema.
Settene ble delvis demontrt for å kunde sendes så trygt og billig som mulig, og det er først nå at jeg har fått satt meg ned og bygget dem sammen igjen. Først ut er dette settet fra 2005. 
Jeg vet ikke hva det er, men jeg er litt fasinert av feiebiler av alle slag, ikke bare i Lego men i virkeligheten også.

Dette var et relativt lite sett, og hadde kun ett byggehefte.  Dette var ikke med da jeg kjøpte settet, så jeg måtte gå på nett for å finne byggeanvisningen. 
Jeg hadde fint klart å sette sammen dettet uten tegninger, men jeg ville samtidig sjekke at alt var med og at det ikke manglet deler. Lego har en flott database på hjemmesidene sine, der man kan søke på byggeanvisninger til gamle sett. 
Enten kan du søke rett på nummeret på settet hvis du har det, eller du kan søke på tema og/eller årstall. Jeg hadde brukt Bricklink og funnet sett-nummeret, så jeg brukte det. Fikk da opp en oversikt med byggeanvisning, litt info om settet (infoen varierer fra sett til sett, men  utgivelsesår og offisielt navn er alltid der) og du får mulighet til å laste ned byggeanvisningen i .pdf-format.
du kan velge mellom Europeisk eller Amerikansk standard, da det er vanlig med et litt annet papirformat (Letter i stedet for A4) i Amerika. 

Her ser man den lille kostebilen forfra, slik det er vanlig med kjøretøy jeg tar bilder av...



Så har vi den siden av kostebilen der blåseren eller oppsugeren sitter. Jeg vil tro det er en oppsuger som hjelper til å få vekk støv og skitt.


Hvis man vil kan man fint modifisere med en oppsuger til, jeg trodde opprinnelig det var to og det var en av grunnene til at jeg ville sjekke tegningene.  Men det går fint med den ene som følger med, og så kan man jo velge å ha den på den andre siden av bilen hvis dette passer best for det oppdraget den skal utføre.


Tok med et nærbilde av "mekanismen" for å feste oppsugeren til bilen. Ganske genia bruk av denne grå biten...


Luft-tanken bak har et litt løst feste, men mulig en ny svart "pin" kan fikse dette. Den kan enten stå rett opp og ned som på bildet her, eller ligge sidelengs. På byggetegningene er begge alternativer vist, så det er nok ingen fasit her.


Det er veldig lett å få føreren ut og inn av kjøretøyet, både for unge barnefingre og voksne pølsefingre som mine.

Det følger med 1 figur til settet. Han har fått et litt særpreget ansikt med en flott bart og litt furer i kinnene. Han er også utstyrt med mørkegrå hansker.



Jeg er meget fornøyd med dette settet, og det at det er fra 2005 trekker ikke settet ned på noen måte. 
Dette er like akutelt i dag som det var i 2005, og er et fint sett som passer inn i en hver Lego by.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar