onsdag 4. april 2018

Flyplass (60104)

Da har turen kommet til sett 60104 som kom i 2016. Dette inneholder et stort passasjerfly, en liten passasjerterminal, en bil med diverse vogner og 6 figurer.
Det er 4 byggehefter med til settet.


Vi begynner med det største først, og det er flyet. Flyet bruker de samme vingene som det største transportflyet til Lego, og blir faktisk enda litt bredere da dette flyet har en vipp som er bygget på ytterst på hver vinge. Her ser man flyet forfra i det den lille flyplassbilen er på vei med koffertene som skal være med passasjerene.


Flyet sett fra siden. Mellom vinduene og motorene på hver side er det et lite skap. Dette er det som finnes av bagasjeplass i flyet, da Lego sitt fly-design ikke gir muligheter for luker under flyet slik det er på virkelige fly.


Bakfra ser man virkelig størrelsen på motorene.


Dette flyet er så vidt meg bekjent det eneste Lego flyet med en fungerende dør. Denne er laget slik at den kan åpnes helt, og kan enkelt både åpnes og lukkes igjen.


Inne i flyet er det fem seter. Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er seks, men har man et esktra rødt sete kan man jo fort gjøre noe med det. Bakerst er det et toalett.


Flyet må jo ha noen som styrer det, og flykapteinen sitter på plass i cockpit. Det blir mye dødplass helt foran, men der vil det være for lavt til å ha noe særlig plassert.Midtkonsollet er et klistremerke, men de to "datamaskinene" er trykk.


En herlig detalj med dette settet er at det kan vippes bakover slik at det ser ut som det er i ferd med å ta av. Bakparten står nå i bakken, men det ser man jo ikke når man ser flyet forfra...


Så har vi terminalbygningen. Denne har vært mitt ankepunkt mot settet fra tidligere, men etter å ha bygget det så ser jeg faktisk et stort potensiale for relativt enkle modifikasjoner for å få på plass et komplett og større bygg.


At selve terminalen er 2 etasjer høy er ikke uvanlig, det er ofte høyt under taket på flyplasser. Men jeg syntes det er litt rart med en dør som er 2 etasjer høy, så den har jeg planer om å bygge om.


Det er ikke så mye inne i terminalbygget, men man har det mest nødvendige. Innsjekking, venterom og sikkerhetskontroll.


Ved innsjekking-skranken er det et fungerende transportbånd. Legger man koffertene oppå, kan man snurre på båndet og få koffertene til å forsvinne ut til koffert-vognen som kjører koffertene til flyet.


Her har han som jobbe inne på terminalen begynt å sjekke inn en mannlig pssasjer, mens den kvinnelige passasjeren står og venter på å få gå gjennom sikkerhetskontrollen.


Flytårnet er plassert på taket av terminalen, det er lite og intimt, men med god utstikt til alle kanter.


Her har vi bilen som betjener flyplassen med alle vognene koblet på.


Flyplassen har spart litt penger med å ha en bil som kan løse alle oppgaver. Hr ser man den forfra, og bakfra når vognene er koblet bort. Når den ikke kjører med vogner kan den dirigere fly til plassene der de skal stå ved lossing og lessing av passasjerer og gods.


Koffertvognen er ikke alt for stor, men hvis man setter koffertene oppreist er det plass til flere enn det er plass til i ett enkelt fly. Det var nok biter til å lage en ekstra "lyspinne" (lolipop) så jeg la den på hengeren for ikke å miste den.


Neste vogn er drivstoffvognen, den har fått Octan sine farger i rødt, grønt og hvitt. Eneste jeg ikke er helt fornøyd med er måten drivstoffslangen er festet til rullen, da dette gjør det hele ganske klumpete og vanskelig å snurre opp. Men dette kan kanskje gjøres noe med på en enkel måte.


Siste vogn er flytrappen som passasjerene bruker for å gå av og på flyet. Her har teknikeren som åpner og stenger døren og også fyler drivstoff på flyet stilt seg på for å få haik ut til flyet.


Her har vi de seks figurene som følger med i settet. De er sett fra venstre: piloten, han som jobber i terminalen, "lolipop"-mannen (han som kjører bilen og dirigerer flyet på plass), teknikeren som fyller drivstoff og ordner det tekniske med flyene, en mannlig- og en kvinnelig passasjer. Ingen av figurene har alternative ansikter.


Jeg syntes piloten er så flott at jeg måtte ta et eget nærbilde av ham. En veldig flott detalj som ikke kommer frem på bildet, er at det er gjenskinn i solbrillene hans. Hvis man vrir litt på figuren i lyset så ser man skinnet i brillene.


Dette er et fint sett, men jeg ser nok for meg at jeg gjør noen endringer på Terminalen i fremtiden. Jeg kommer til å beholde mange av designelementene, da bygget er fint slik det er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar