mandag 1. oktober 2018

Bygg min by, tilbehørsett (40170)

Dette er et sett med diverse små tilbehør som man kan trenge å ha i en by. Det er ikke absolutt alt som er helt logisk slik det er i settet, men alt i alt er dette et flott sett med ting som burde være i en hver by. Det var en byggeinstruksjon i esken, der de forskjellige byggverkene bygges ett for ett. Det var naturlig nok ikke nummererte poser i dette settet, slik det vanlig vis er i City sett, da dette var mange små bygg. Bildene under blir presentert i tilfeldig rekkefølge, ikke i samme rekkefølge som de ble bygget etter instruksjonene.
Det er ingen trykte brikker i dette settet, alt er klistremerker. Det er egentlig det eneste jeg syntes trekker litt ned i dette settet, da Lego har gitt ut tiles med både kart og veiskilt før. Men det er sannsynlig vis billigere å gjøre det på denne måten, så det kan være gjort for å holde prisen nede.


Først ut har vi et sykkelstativ. Dette har jeg allerede flere av i byen min, men man kan aldri få for mange (eller det kan man kanskje, men da skal man ha fryktelig mange). Det som er veldig bra, er at Lego tydelig vis har funnet en måte de ønsker å bygge sykkelstativene sine på, og gjør dette gjennomført fra sett til sett. Dette gir et fint helhetsinntrykk i byen.


Det vil alltid foregå arbeid langs veiene i en by, og dette er et skilt som varsler om dette. Skiltet er som tidligere nevnt dessverre et klistremerke, men det er en morsom detalj at mannen på bildet helt klart er en Legomann i motsetning til de tidligere skiltene der de var kopier av virkelighetens skilt.


Trafikklys er noe som man finner i alle byer (i alle fall de aller fleste), og dette ser ut til å være bygget på samme måte som de er bygget i de settene som kalles for Xtra. Det hadde passet meg bra, for jeg har jo kjøpt flere av disse for å bruke i byen. Her har de også tatt med et skilt med en fartsgrense. Når jeg ser denne, er jeg ganske sikker på at dette kommer til å stå i nærheten av sykehuset mitt.
Her har Lego også gitt oss et stativ til kost og spade, men dette er nok mest for at dette skal få en plate å stå på slik at det ikke velter.


Bussholdeplass er også noe man må ha i en by. Her er skiltet som varsler holdeplass satt på stolpen til et gatelys. Ved siden av har vi også fått en søppelkasse, og noen har allerede satt fra seg en tom flaske foran søppelkassen, slik at barn som samler tomflasker slipper å rote rundt i søpla for å få panten.


Dette bygget er innkjøringen til en parkeringsplass. Jeg liker ideen, men i mine øyne trenger dette litt modifisering før det kan brukes. Bommen er veldig flott (selv om jeg igjen skulle ønske det ikke var et klistremerke, for jeg klarte ikke å få det helt rett på) men den har en ørliten produksjonsfeil som vi kommer tilbake til. Selve vaktskuret er akkurat litt for lite til at det er praktisk. Det kan fungere hvis det er et slikt sted hvor vakten bare står en kort tid for å slippe folk inn og ut, men ikke hvis det skal være bemannet over noe tid. Jeg kommer til å bruke dette som et utgangspunkt til å lage mitt eget, men jeg skal da lage det slik at det er mulig for en vakt å sitte inne i skuret, og slik at han kan få en pc eller terminal og jobbe på, så han ikke trenger å løfte bommen for hånd.Jeg kommer nok også til å lage en søyle med en terminal slik at folk kan betale når de skal ut av parkeringsplassen.


Her har vi den lille designfeilen jeg nevnte. Når bommen skal heves går den ikke helt opp, da den blå sperringen kolliderer med taket på vaktskuret. Dette var selvfølgelig veldig enkelt å fikse, og jeg kommer til å flytte bommen over på det nye vaktskuret jeg skal bygge når dette blir plassert ut i Tullfors om ikke så alt for lenge.


Settet gav oss også en veldig enkel benk. Denne kommer jeg nok ikke til å bruke, da jeg har flere litt mer tilrettelagte benker i andre sett, både med og uten rygg. Men det er fint Lego tok den med, og kopp, vannflaske og avis er noe man alltid trenger. Det er også fint å få de bitene som er brukt som ben i denne fargen.


Neste ting ut er en kasse med frukt. Jeg skjønner ikke helt hvor det plutselig står en kasse med frukt i en by (med mindre det er utenfor en butikk), men det er jo fint å få med frukt/grønnsaker da dette er sunt og det ikke er så mye av det i en by bygget bare med Lego sine originale sett. Kassen kan man jo egentlig bruke til alt mulig, så den får jeg helt sikkert bruk for etter at byens borgere har forsynt seg med innholdet.


En ting jeg nok ikke kommer til å sette ut i byen min er denne lille kreasjonen. Treet er litt for merkelig for min smak, men jeg liker tanken som ligger bak. Jeg kan helt klart se hva designeren har brukt som inspirasjon. Delene skal jeg fortsatt bruke, men setter nok bladene ned i et bed som en egen plante i stedet for å bruke det som toppen av et tre. Blomsten på en 1 studs 2x2 tile er en fin detalj, og jeg kommer til å sette denne ned i en av mange blomsterdekorasjoner som skal på plass i Tullfors etterhvert.


Til sist har vi en fontene, dette er også noe som finnes i alle byer, enten det er i en park slik tilfellet nok er her, eller det er ute i bybildet. Jeg kommer nok kanskje til å sette min fontene ute i bybildet, da jeg har en mye større fontene i parken min allerede. Tanken fra Lego var nok opprinnelig at det hadde gått hull i et vannrør og at noen fra teknisk etat hadde kommet for å reparere skaden, for Lego hadde vannspruten stående opp fra bakken ved siden av fontenen. Men jeg modifiserte litt og lagde en fontene som spruter litt vann i stedet.


Her har vi også fått med en frosk, og denne kommer nok til å flytte inn i parken i Tullfors, enten ved en liten dam hvis jeg får laget det, eller ved en fontene der.


For å oppsummere så er dette et fint sett som man kan bruke i alle Legobyer, enten man bare setter ut Lego på gulvet når man skal leke eller man har en fast oppsatt by. Settet kan brukes som det er, eller man kan bruke det som et godt utgangspunkt for å bygge noe eget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar