mandag 8. oktober 2018

Containerskip (fra sett 7994)

Dette skipet er en stor del av sett 7994 fra 2007. Settet inneholder egentlig en brygge med en kran, en lastebil som kan frakte containere og litt smått tilbehør i tillegg til dette skipet. Jeg fikk kjøpt skipet av en kar som hadde kjøpt en stor lott, men han hadde ikke interesse av å beholde dette, så da fikk jeg det til en hyggelig pris. Jeg fikk skipet med byggetegning. Det mangler en liten grå bit på den ene siden av styrhuset og en vinsj til ankeret, men det visste jeg om da jeg kjøpte det, og hvis jeg leter litt i kassene mine så vet jeg at jeg har disse delene, så de skal bli satt på etterhvert. Men til gjengjeld fikk jeg med containeren som står på lastebilen på bildene på esken.


Her har vi skipet sett fordra. På fremre dekk skulle det ha vært en vinsj til ankeret, men den vil komme på plass ved en senere anledning. De to fremre "rakettmotorene" skulle sittet på hver sin side av vinsjen.


Her ser man skipet fra siden, og det er tydelig at det har litt størrelse.


Styrhuset er ganske likt i størrelse som de andre skipene Lego har kommet med. Her er det en åpen broløsning hvor kapteinen eller mannskapet kan stå utenfor selve styrhuset og se ut over lasten.
Jeg er litt spent på hvor lenge City Lines klistremerket holder seg på plass, da jeg måtte ta det av og sette det på igjen da det så ut som det bare var slengt på i en fei.


Taket kan selvfølgelig løftes av slik at man får tilgang til innsiden av styrhuset. Det er ikke kjempestort her inne, men stort nok. Her er både ror, spaker og en datamaskin som ser ut som den har en radarskjerm eller noe lignende.


Og under styrhuset har vi selvfølgelig maskinrommet. HEr ser vi en del av motoren, og det er litt verktøy her nede slik at det kan utføres vedlikehold ved behov.


Tok med et bilde av styrhuset sett fra siden også. Her ser man tydelig den mørke grå biten som mangler. Men som nevnt tidligere så har jeg flere slike, så jeg må bare grave den frem fra en kasse.


Tar med et bilde av taket av skipet også. Her er det både lanterner og viktig elektronisk verktøy som radar og satellittnavigasjon for å sørge for at båten kommer dit den skal uten å skade seg selv eller andre under overfarten. 


I fronten er det en luke som ligger under et panel på dekk. Her kan man sikkert smugle ting hvis man ønsker det, men enn så lenge bruker jeg det til å skjule ankerkjettingen frem til jeg får rotet i kassene og funnet den vinsj-delen som mangler.


Her er to identiske containere som fulgte med. Den grønne hører til båten, men den gule egentlig er på planet på en lastebil i settet. Men meningen er selvfølgelig at den skal lastes ombord eller losses fra båten. Hvis man vil kan man snu panelene på endeveggene. Jeg vurderer dette seriøst da dette vil gi litt mer plass og sannsynlig vis gjøre at containerne ser litt større ut.


Det følger også med en åpen container og en stor transport-pall. Disse er like store som containerne på bildene over. Jeg vurderer samme snu-triks på denne røde, da det var svært trangt å plassere båten.
Den åpne pallen har store tønner som er laget i Octan sine farger, så de inneholder sannsynlig vis noe petroleums-relatert.


Slik ser lasterommet ut når det er tomt. Jeg har fire containere, men båten har plass til åtte, så det er bare å bygge seg flere. Jeg skal sjekke størrelsen opp mot de containerne som følger med togsettene, for hvis de er like store, så kan jeg jo frakte noen av dem. Men det er ikke mange delene som skal til for å lage slike containere, så jeg kan bygge ganske mange med de løse delene jeg har i kassene, og jeg kommer nok til å lage noen som står på industriområdet og i havna til daglig for å vise at det er en travel havn.


Det fulgte med to figurer i settet. Kapteinen hadde i utgangspunktet fått noen rare ben som sannsynlig vis er fra Ninjago. Jeg tok et nytt bilde av ham med korrekte ben etter å ha byttet med noen ben jeg hadde liggende, men tenkte at det ikke trengtes nytt bilde bakfra så derfor har han forskjellige bukser på de to bildene.
Hverken kapteinen eller styrmannen (når det bare er to mann må jo han andre få en tittel også) har trykk på baksiden eller alternative ansikter. Men trykket de har på overkroppen og i ansiktet er flott og passer fint til de rollene de har.



 På dette bildet ser man tydelig forskjellen i størrelse på skipene. Til høyre har vi et vanlig lasteskip, og det var denne størrelsen jeg trodde containerskipet hadde også. I midten har vi containerskipet, og til venstre i bildet har vi dykkerskipet (dette er samme skrog som Lego har designet sin nyeste brannbåt på og som så vidt kan skimtes helt til venstre i bildet).


Jeg kan ikke oppsummere hele sett 7994, da jeg "kun" har skipet, men skipet var i alle fall morsomt å bygge, og bare størrelsen gjør jo at man får lyst til å leke med det med en gang. Under skipet er det en festemekanisme for en motor, så hvis man vil kan man sette på en liten elektromotor under slik at skipet kan seile av seg selv i badekaret, svømmebassenget eller hva man nå har tilgjengelig.
Skipet er allerede plassert i Tullfors, og jeg gleder meg til å ta bilder der det er med i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar