torsdag 3. august 2017

Ultimate Collector's AT-ST (10174) og Imperial Star Destroyer UCS (10030)

Dette er to modeller som egentlig hadde fortjent en langt bredere presentasjon hver for seg, men siden det er lenge siden jeg bygget dem og bildedokumentasjonen fra byggingen ikke er eksisterende, tok jeg noen bilder da jeg måtte flytte dem fra ett hus til et annet i forbindelse med flytting. Det er tross alt bedre med noen få bilder enn ingen bilder.

Begge settene er utgått fra Lego for lenge siden, og skal man skaffe seg dette nytt så koster det en god del på feks Bricklink eller Ebay.

Først ut er den minste av de to settene. Imperial All Terrain Scout Transport Walker (eller AT-ST til hverdags). Dette er som det står en Scout (speider) og den skal derfor kunne bevege seg både ganske raskt og lett i terrenget. Den er brukt masse i "Return of the Jedi", der den kjemper mot Ewoks og opprørerne på den skogdekkede planeten Endor, men Imperiet har selvfølgelig brukt denne masse også andre steder.

Først ut er et bilde av spesifikasjonene som følger med i settet, og står montert på en egen liten plate.


Så har vi to ganske like bilder av AT-STen stående på hylla der den nå skal få bo. Som man ser har den ganske lange ben og et ganske stort overbygg, men til tross for dette står den forbausende stødig. Det var morsomt å bygge denne modellen. Den kommer med anbefalt aldersgrense 14 år og oppover, og det er mest fordi at dette ikke er noe leketøy. Den er designet for å stå på utstilling, og kan poseres på flere måter. Vil man ha en å leke med, så kommer de i alle fall i to mindre størrelser i andre Star Wars sett...


Så har vi det største Legosettet jeg har bygget (i alle fall i overflate, men ikke lenger i antall brikker). Imperial Star Destroyer er en meter lang og ganske bred, og et skikkelig herk å flytte på.
Det består av tre deler, der skroget er en del (og helt klart den vanskeligste å flytte på) og overbygget er 2-delt.
Kroppen er stort sett bygget av plater som er satt solid sammen med andre plater. Innenfor platen er det stort sett bare et skjelett av Techcnic og vanlig lego for å holde alt på plass.
Platene som henger på undersiden av skipet holdes oppe av hengsler og magneter, men magnetene sliter med å holde vekten oppe (særlig når de også blit litt støvete med tiden).
Overbygget er delt slik at den brede biten ned mot skroget er en del, og selve kommandobroen som stikker opp av denne er en egen del. Disse er ikke festet mot skroget, men er satt ned i spor som er bygget innenfor skroget.

Akkurat som med AT-ST modellen følger det med en plakett med tekniske spesifikasjoner fra filmen.



Her ser vi skipet forfra, og som man kan se er det en liten sprekk i platene på toppen. De satt litt tettere da settet var helt nytt, og hadde Lego bygget dette i dag ville de sikkert kommet med noen løsninger for å få disse platene helt inntil hverandre (f.eks. strikk slik de har gjort med Snowspeeder UCS settet som er ute nå). Det ser værre ut på bildet enn i virkeligheten.


Så har vi skipet sett fra siden. Foan skipet står det en liten hvit modell. Dette er det skipet Prinsesse Leia flykter med helt i begynnelsen av den første Star Wars filmen (Episode 4: A New Hope) og det viser jo litt av størrelsen til Star Destroyeren sett i forhold til andre romskip. Jeg husker jeg var veldig fasinert av hvor lenge dette skipet var i bildet da det kom over skjermen helt i begynnelsen av filmen. Parodien fra Space Balls der de har et enda lenger skip og helt bakerst et skilt med "We brake for nobody" er jo også helt fantastisk.


Dette var et slit å bygge da jeg gjorde det husker jeg, da nesten alt av deler (untatt rammeverket) er grått, og det kom uten noen form for sortering så alle poser måtte åpnes samtidig. Jeg brukte både topp og bunn av esken til å ha deler i, og det var som å sitte på gutterommet og rote gjennom Legokassen etter deler for hvert byggetrinn. Det var dette settet som lærte meg å finne frem alle delene jeg trengte til byggetrinnet før jeg satt dem sammen, for det var jo umulig å huske om du hadde satt på 18 eller 19 kliss like småbiter langs det lange skroget.

Likevel gleder jeg meg til å sette sammen storesøstren til dette skipet (Imperial Super Star Destroyer), som er 20 cm lenger men mye smalere. Håpet er at det skipet vil få plass på hyllen i bakgrunnen. Dette er en modell som virkelig fanger folks oppmerksomhet, og de fleste som ser det må kommentere hvor stort og flott det er. Det er utgått fra Lego for lengst, men Lego har også kommet med mindre utgaver av settet (da med figurer) og disse skal fortsatt være mulig å finne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar