tirsdag 8. august 2017

Enkeltfigurer / Minifigurer del 48 (Riddere / Castle)

Fra den samme lotten som jeg bl.a. fikk Harry Potter figurene fra har jeg fått en god del riddere og Castle figurer. Jeg tror svært mange av disse figurene er lekt med og har fått nye hoder i årenes løp. Men de er stort sett i grei stand og ser ganske bra ut, og med litt kjærlighet og romstering i gammel Lego skal jeg nok klare å gjøre skikkelige middelalderfolk ut av dem.

Først ut er tre riddere med løvemotiv. I følge Bricklink er dette fra en serie som heter Royal Knights. De er bare satt sammen av tilfeldige kroppsdeler kan det se ut som, og de vil nok endres noe før jeg eventuelt setter dem ut i byen. Skjoldene er veldig fine, men fulgte nok ikke med figurene opprinnelig.


Dette er også en Royal Knight, men muligens fra neste generasjon. Kroppen har i alle fall et helt annet løve-motiv. Skjoldet hører nok ikke til opprinnelig, men det er utrolig flott og med en stor øks i den andre hånden blir denne karen klar til strid (eller i alle fall klar til å gå i riderparader).


Royal Knighs måtte jo ha en royal, altså en kongelig. Så den serien kom med en konge, og han ser ganske orginal ut. Kongen kom i to utgaver (med og uten kappe). Han kan jo også bruke kronen sin når han er på mottagelse i rådhuset i byen, ikke bare i ridderverdenen.


Personen til venstre er egentlig ikke ridder, men mer en del av en bondehær. Bricklink sier serien heter Wolf people og orginalt har han en skinnhette på hodet, men han kler jo en ridderhjelm også.
Til høyre har vi en Dragon Knight (drageridder) ,em hodet hans er helt feil (er ikke en gang sikker på at det er ekte Lego). Han skal få et hode som passer litt mer til tidsalderen, men ellers ser han helt fin ut.


Disse to herrene sier Bricklink at kalles Crusader Loins (Korstogs-løver). Dette er Ridderlego fra jeg var ung (mot slutten av min første aktive Lego-periode), og jeg er sikker på at jeg vil finne flere av disse når jeg går gjennom den gamle Legokassen min for å sortere ut figurer. Disse er i svært god stand til å være blandt de eldste figurene i ridder-samlingen her.



Disse tre er Løveriddere med brynjer. Kropp og ben hører stort sett sammen men hjelmene er litt diverse, og personen til høyre har et damehode og det hadde ingen av disse figurene orginalt.Det er lett å se at dette er figurer som er en del nyere enn de over, da disse har trykk både foran og bak på overkroppen.


Disse to kommer fra en serie som heter Crown knights, eller Krone-riddere på norsk, Han til høyre ser ganske orginal ut, men mulig han kom med et annet hode opprinnelig. Han til venstre har fått noen flotte ben som jeg ikke klarer å identifisere, men bare han får et sverd så ser han jo ut til å være klar til kamp.


Så har vi fire flotte figurer med litt forskjellige deler. Figur nummer 1 er fra en serie som heter Knight kingdom, men ser ut til å ha fåt et par enklere bukser på seg uten så mye pynt som orginalen hadde. Jeg har sikkert en hjelm liggende et sted som han kan få bruke. Nummer 2 har fått et annet hode med litt mer detaljer og en annen hjelm enn orginalt. Egentlig har han en svart ridderhjelm med gitter foran ansiktet og et "gammeldags" Legohode. Nummer tre heter bare ridder med Scale male (ringbrynje). Bena hans skulle egentlig hatt en svart stripe i livet og hjelmen skulle vært svart, men hodet ser orginalt ut. Den siste rideren heter Fright knight på Bricklink og er så godt som slik han kom i de settene han var med i. Eneste forskjell er at den mørke grå hjelmen egentlig er svart.


Denne karen har jeg rett og slett ikke klart å finne på Bricklink, så jeg mistenker at han er satt sammen fra flere forskjellige figurer. Dette er en utroligt flott kar, og jeg skal helt klart bruke ham som han er.



Drageriddere var det en del av. Her er det to drageriddere med hjelmer av den typen som Spanske soldater brukte sent på 1400-tallet, og en med en klassisk ridderhjelm. Han i midten har i alle fall et uorginalt hode, for det ser nesten ut som det kommer fra Ninjago eller lignende, så det skal jeg bytte ut. Ellers passer de to andre inn som de er. Det at de har litt spesielle hjelmer kan jo bortforklares...


Dette er også drageriddere. Disse har flotte våpen og hjelmer. Figuren helt til høyre har et par ben som egentlig er til en hoffnarr, men de kan enkelt byttes ut. Tror også hodet hans kommer fra en annen serie, men det er jo ganske fint da.


Dette er et nærbilde av en av drageridderne som jeg tok for å vise frem hjelmen fra siden. Utrolig stilig med det dragehodet på toppen av hjelmen, og bak dragehodet er det et hull der man kan putte en fjær.


Siste mann ut i denne posten er også en drageridder. Jeg har ikke klart å finne en drageridder med den hjelmen, men det gjør ikke noe. Han kan bare hoppe opp på en hest og utrustes med lanse og skjold, så er han klar til å delta i ridderturneringen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar