onsdag 10. mai 2017

Bulldoser (60074)

Siste sett ut fra 3 i 1 superpakken er bulldoseren. Jeg har lenge ønsket meg dette settet, da det er et eller annet med bulldosere som bare er tøfft. Dette har Lego klart å formidle på en flott måte. Settet inneholder en bulldoser, 2 figurer, litt utstyr og en liten del av et bygg som kan rives.
Det er to instruksjonshefter i settet, der det første bygger understellet på bulldoseren, og det andre overbygget og huset som skal rives.


Her er et oversiktsbilde over alt som er i settet. Som man ser av dette bildet og av bildet av esken så har hun som ikke sitter i bulldoseren en skikkelig stor slegge til å dele det som rives ned i litt mindre biter hvis det trengs.


Bygget som skal rives er egentlig ganske pent, og her har Lego vært lure og bygget det med en ramp-bit (slope) foran, slik at bulldoser-bladet ikke skal henge sg opp i noe når man leker og skal rive bygget. Den stolpen som står til høyre på bildet er egentlig ment åp være løse biter som ligger på bakken for å vise t man driver med riving, men jeg valge å sette dem sammen så jeg ikke skulle miste noe.


Bulldoseren er et mektig syn når man ser den forfra. Selve doserbladet er like høyt som en Legofigur.


Understellet på bulldoseren er bygget på eksakt samme måte som rivningskranen, eneste forskjell er den biten som holder akslingen til doserbladet. Doserbladet kan settes i mange forskjellige posisjoner, men det står best av seg selv hvis man ikke løfter det alt for høyt. Bladet kan også vinkles litt ved å justere på de øverste akslingene.


Jeg er ikke sikker på om disse tennene bak er ment for å pløye opp bakken der bulldoseren har kjørt, eller om hensikten er å kunne holde igjen så den ikke sklir bakover hvis den skal rive ned noe stort, men det ser uansett skikkelig kult ut.


Så var det de to figurene. De er identiske med tilsvarende figurer i de andre anleggssettene. Han til venstre kjører bulldoseren og har hørselsvern montert fast til hjelmen. Han har svettedråper som pipler frem i ansiktet, så det er nok varmt inne i bulldoseren. Dette er eksakt samme figur som kranføreren. Hun til høyre har den nye anleggsdressen med hettegenser, og håret hennes er støpt fast til hjelmen.


Jeg har svært lite å utsette på de kjøretøyene som er i denne serien, men det er en ting jeg er litt misfornøyd med, og det er at det er vanskelig å få figurene inn og ut av kjøretøyene uten å demontere hele styrhuset (dette gjelder ikke lastebilen i 60073). Samtidig syntes jeg det er bra at de er bygget slik de er, da det for meg virker ganske ekte. For meg er det uanset ikke noe stort problem, for jeg skal ikke ha figurene ut og inn så mye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar