mandag 28. januar 2019

AT-AT (75054)

Jeg har alltid ønsket med en AT-AT, så da jeg fant denne var jeg ikke i tvil om å kjøpe den. Jeg husker ikke helt når jeg kjøpte den, men den har ligget en god stund på lager. Settet kom ut i 2014.
Settet inneholder 5 minifigurer, og sammen med de to byggeheftene får man også en flott poster. På ene siden er det et actionbilde av Lego Star Wars i kamp på Hoth, og på den andre siden er det en stor oversikt med masse Star Wars Lego figurer.


Her her vi AT-AT'en sett dels forfra og ovenfra.


Det er ikke tradisjonelle vinduer i cockpit, men de mørke grå glatte flatene er nok ment å ha denne funksjonen. Antagelig er det armert glass, eller muligens glass der det er utvendig armering som er senket ned.


Slik ser det ut inne i hodet. Som man kan se er det ganske spartansk. Det er satt av sitteplass til to figurer. De to som sitter her er AT-AT pilot (sjåfør) og General Maximillian Veers (øverstkommanderende for Imperiets bakkeangrep på planeten Hoth).


Under AT-AT'en er det to turbolasere, men det er også to skytere som skyter ut en lang gjennomsiktig rød pinne (samme som er brukt på en del andre Star Wars sett, men også på noen av de store figurene man bygger som er litt i Bionicle-stil).


På hver side av hodet er det også turbolasere, og den øverste av disse viser at Lego finner andre bruksområder for kjente elementer. I Lego City er jo den mørke grå biten en spade, men her er den brukt som hoved-bestanddel av et våpen.


Lego har laget mange fine detaljer i dette settet, blant annet bena som er lagt slik at det ser ut som de skal kunne tråkke trygt ned på alle slags underlag.


De lange bena er laget slik at de kan bøyes og justeres. Dette gjør at man kan bygge seg et terreng og plassere AT-AT'en i hvis man ønsker dette. Det er 3 ledd på hvert ben. Et øverst som justerer "hofteleddet", et på midten som justerer "kneet" og så kan man også justere selve foten.
Jeg anbefaler at man forsøker å justere litt på bena, da det ser veldig statisk og litt dumt ut når figuren står med fire helt rette ben. Selv har jeg justert bena på min slik at de ser ut som den står stille på en naturlig måte.


Her har vi AT-AT'en sett fra siden. Her kan man se hvordan jeg har justert bena litt for å få et mer naturlig utseende.


Siden kan åpnes opp for å få tilgang  for eventuell lek. I denne åpningen står det to Snowtroopers, og på andre siden står en Snowtrooper Commander.


Midt under kroppen er det en liten luke som kan åpnes ved å trekke i en spak bakerst. Her er luken åpnet, og man ser den både utenfra og inni.


3Her har vi AT-AT'en bakfra.Den runde hule stangen nederst på kroppen er mekanismen for å åpne luken vist ovenfor.


Her er et lite nærbilde for å vise baksiden av holdet. Som man kan se så er det litt technic brikker som er synlige, og det er ikke tettet helt igjen rundt halsen. Dette er nok ting jeg gjerne skulle sett var gjort noe med, men det ville krevd mer deler, som igjen hadde gjort at prisen ville blitt høyere.Man kan også skimte de røde laser-torpedo greiene som kan skytes ut ved at man trykker bakerst på dem, slik at de blir skutt ut.


På bena er også Technic bitene ganske så synlige. Her kunne jeg også ønsket meg noe som skjulte dette, men igjen det ville koster mer penger da det måtte brukes flere deler. Hvis det finnes eller kommer en fremtidig AT-AT modell, håper jeg Lego har gjort noe med dette.


Så har vi de fem figurene i settet. Fra venstre har vi General Maximillian Veers, han kommer med en avstandsmåler/kikkert. AT-AT fører/pilot, som kommer med en kort pistol, Snowtrooper Commander (har litt mer utsmykking på brystet enn sine kolleger, og har ikke backpack og han har hvite hansker, og til slutt to Snowtroopers med grå hansker. Alle Snowtrooperne har samme type blaster.


Bortsett fra Generalen har alle de fire andre det som Lego bruker som standard hode på klonene sine (alle Stormtroopers og Clonetroopers som er trykket med ansikt under hjelmen f.eks).


Når jeg skal oppsummere byggingen av dette settet så er jeg litt splittet. En del av meg digger å ha bygget en AT-AT som ser bra ut i forhold til slik man ser dem i filmene. Men en annen del av meg syntes at det er en del ting som burde vært gjort annerledes eller bygget videre på (bl.a. tildekking av technic biter og tildekking av åpninger). Byggingen av settet var omtrent som å bygge et Technics sett og så kle det med vanlig Lego, noe som da jeg holt på føltes teit da jeg ikke ville bygge Technics men vanlig Lego, men samtidig ser jeg jo at for å få stabiliteten, fleksibiliteten og vinkene man trenger så måtte det bygges sånn. Hvis ikke ville det ikke hatt struktur nok til å stå på egne ben hvis de skulle kunne være bevegelige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar