Dette er de første togene som leveres med Legos nye fjernstyrings-system som baserer seg på Bluetooth og ikke Infrarødt som tidligere versjoner. Fordelen skal bl.a være at du ikke mister kontakten med toget selv om du ikke ser det (veldig bra for folk som har store oppsett der togene kanskje går bak en vegg på deler av strekningen). Det skal også være mulig å styre toget via en app på telefonen, men jeg har ikke testet ut dette enda.
Settet består som vanlig av et lokomotiv og tre vogner, men det er litt andre vogner fra sett til sett. Det er også med 2 kjøretøy og 6 figurer. Det er mer skinner her enn i mange andre sett, og blant annet er det med en pens så man kan lage et spor som man kan sette fra seg vogner på.
Det er 6 instruksjonshefter i settet.
Fra venstre har vi lokomotivføreren, kranoperatøren, sjefen for signaltårnet, han som kjører gaffeltruck, han som kjører pengetransporten og til sist en skurk som spionerer på pengetransporten.
Her har vi lokomotivet sett forfra. Det er likt i begge ender.
Det er ikke kjempestor plass inne i lokomotivet, men det går fint å ta føreren ut og inn. Han har et sete han sitter i, og en 1x4 trykket plate med kontrollene.
Her ser vi lokomotivet fra siden, med den etterhvert så berømte tog-logoen til Lego stort på siden (dette er dessverre et klistremerke og ikke en trykket bit).
Det er tre vogner i settet. Den første er en åpen tømmervogn. Det er festet kjettinger til hver av de tre tømmerstokkene slik at de kan løftes med en kran.
Neste vogn er den som er mest spesiell. Det er en kran som kan snurre 360 grader rundt. Det er flere fine detaljer på denne, blant annet støtter som kan slås ut slik at kranen ikke tipper når den snurrer rundt med tung last. Det er også et detaljert kontrollpanel bak de grå skapdørene, og det er ett panel på hver side av kranen.
Den siste vognen er en containervogn med to containere. Disse er av samme størrelse som de som følger med det store containerskipet. Den ene containeren er av samme type, og bygget eksakt likt. Den inneholder en liten snøscooter på en pall. Den andre containeren er en spesialbygd container for verditransport.
Her har vi to bedre bilder av de to pallene. Som man kan se er snøscooteren klar for å sendes til polarbasen for bruk der. Som på scooterne i de settene er logoen trykket på.
For å frakte verdiene helt frem dit de skal, følger det med en verditransport. Slik ser den ut forfra, og som man kan se så ser den ikke så pansret ut som den verditransporten som har blitt presentert her tidligere.
Den er litt lenger enn den andre verditransporten, og man kan se på styrhuset at bilen ikke er like
pansret, da denne bilen har vanlige dører.
Bak er det to store dører som kan åpnes, for innlasting av litt mindre transporter. Det går an å få pallen inn denne veien også, men ikke med kran eller truck.
For å få inn pallen med truck, kan hele den ene siden av bilen åpnes slik at trucken kan sette fra seg pallen inne i lasterommet.
Trucken som laster inn på bildene over er også en del av settet. Her har vi det vanlige bildet forfra.
Sett fra siden ser denne trucken veldig lik ut som de man ser på lagre i den virkelige verden. Jeg liker særlig den buede formen de har fått på karosseriet. Jeg mener fremdeles at styrhuset burde vært rettet opp (slik jeg har sagt om alle sett som har dette), men det er ikke så alt for ille her.
Bak har trucken både fått nummerskilt og baklys, slik at den faktisk kan kjøre på vei ved behov.
Det følger også med et kontrolltårn med signaler (rødt og grønt) i settet. For å få full oversikt er det et høyt tårn.
For å komme opp må man klatre opp en stige. Men døren der oppe slår utover, og det er jo litt uheldig. Kan være jeg snur denne en gang jeg holder på.
Bak på tårnet er det en mekanisme slik at man kan snu signalet fra rødt til grønt og tilbake igjen. Det er dette signalet som viser om toglinjen er fri for trafikk. Jeg tenker å sette dette slik at det kan gi signal hvis et godstog er i ferd med å rygge inn på kaia, slik at tog som kjører sløyfen ikke dundrer inn i dette. Regner med å sette dette rett etter stasjonen, så tog som må vente kan stå og vente der.
Oppe i tårnet sitter en kvinnelig ansatt og følger med både ut av vinduene og på to skjermer hun har oppe på veggen. Hun har en kaffetrakter i tillegg til kontroller for pensene, og selvfølgelig den etterhvert så berømte kaffekoppen...
I dette settet er det ment at man kan bygge et sidespor, og Lego har derfor gitt oss en enkel men effektiv buffer som toget kan stoppe i, slik at det ikke sporer av. Jeg liker dette designet, og kommer til å bygge et par til som jeg kan ha ved stasjonen min og ved sidesporet ved bondegården. Denne skinnen er utplassert på havnen.
Vi får også med en jernbaneovergang. Denne gang i lys grå. Dette er slik jeg har bygget overganger tidligere også, så dette er en løsning Lego har hatt en stund. Det følger med to skilt (ett til hver side av skinnene) som varsler om at det er jernbaneovergang. Jeg kommer til å bruke min i et miljø der det er betong og asfalt, så jeg kommer ikke til å bruke de grønne platene de står på her.
For å komme til batteriboksen ved skifte av batterier, fjerner man bare fire små biter på taket til lokomotivet. Disse er enkle å få tak i, og hele midtseksjonen av lokomotivet kan da løftes av. Batteriboksen åpnes fra undersiden, så når man har gjort dette er det bare skru opp med en liten stjernetrekker og bytte batterier.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar