lørdag 10. juni 2017

Kystvakt - Pickup med henger og rib (60165)

Dette settet inneholder en stor SUV (eller Jeep) med båthenger med en stor Rib, en mindre Rib der motoren har tatt fyr, en blekksprut, en stor bøye og tre minifigurer. Settet har tre instruksjonshefter.


Det er en del klistremerker her, men ingen av dem er direkte overflødige. Enesste jeg kunne ønsket meg var at kystvaktlogoen var trykket på panseret på bilen, slik de har gjort med de mindre bitene med logo på.


Her har vi settets tre figurer. Han som kjører bilen har åpen jakke med en oransje genser inni (en stilig detalj), og vi får med en kvinnelig redningsarbeider i overlevelsesdrakt. Dykkeren er samme figur som surferen i sett 60163, men her har han fått surstofftank, hjelm og svømmeføtter.


Blekkspruten er den som Lego har hatt en stund, og som vanlig savner jeg en form for øyne på den. Jeg så en blekksprut i et av deep sea exploration settene i en butikk i går, og der var det brukt gule, runde, flate enere som øyne og jeg tror det kunne ha fungert her også.
Bøyen er ganske stor, og her har Lego festet en buet bit under, slik at det ser ut som den ligger og vipper i sjøen uansett hvordan man plasserer den. Det er en fin effekt, og er gjort slik at den bare ligger litt på siden uten å velte.


Den lille Riben har en farge som er ny for meg, og jeg liker den godt. Riben kan fint brukes både med og uten flammer. Hvis man tar vekk flammene kan man feste noen småting der i stedet uten at dette vil se merkelig ut. Jeg liker også at Lego har byttet ut rattet på båten med et styrestag som er festet rett på motoren. Dette ser veldig flott ut, selv om man ikke kan svinge på motoren på grunn av måten den er bygget på.. 


Så har vi den store Riben som Kystvakten bruker. Som vanlig med disse båtene er selve båten støpt i en bit, men det var likevel ganske mye detaljer som skulle bygges her.Eneste jeg skulle ønske kunne vært gjort anderledes (og som jeg sikkert kommer til å endre før jeg plasserer dette settet i en fremtidig Lego by) er plasseringen av rattet. Når figuren står og kjører så er rattet veldig lavt, så det kommer jeg nok til å heve litt. Ellers er dette en meget flott båt. Det er også flott å se at Lego har fått med kommunikasjonsutstyr som en slik stor Rib kan trenge. Dette er plassert på taket av overbygget.


Foran står det en kasse med litt utstyr. Det er et brannslukningsapparat, to flasker med vann og en ekstra redningsvest. Denne kassen får også plass i lasterommet på bilen.


Her har vi bilen sett forfra. Det er en ganske massiv grill som er med på å gi inntrykk av at dette er en bil med mye krefter.


Dette settet var det første der jeg har sett denne måten å feste lyktene på. De er bygget slik at de er festet på en Technics pinne, og så er blinklys festet først og frontlys etterpå. Technics pinnen settes så inn i en bit som er laget for dette og som allerede er montert i fronten av bilen.


Som man kan se er dette en ganske stor bil. Likevel er det bare plass til en person inne i styrhuset, så de andre som skal være med må enten sitte/ligge bak eller sitte i Riben på hengeren.


Her er hengeren. Jeg lurte først på hva setet i front var til, men dette er satt der for ar Riben skal ligge støtt og ikke skli fremover under kjøring. De to skapene under setet er klistremerker. Ellers er det ingen klistremerker på hengeren. Den har selvfølgelig blitt designet slik at den kan stå på egenhånd, med to støtter rett bak skapene som kan vippes opp og ned manuelt. Eneste som er litt rart her er baklysene som lyser like mye oppover som bakover, men det kan jeg fint leve med, da hengeren ellers er meget godt designet.


Til slutt kan man se Kystvakten klar til å rykke ut til det stedet der de trenger å hjelpe til neste gang...


Dette var som stort ett alltid et flott sett å bygge. Jeg savner som tidligere nevnt øyne på blekkspruten (men det kan man alltids sette på i etterkant). Og så skulle jeg ønske at fronten på bilen hadde et trykket emblem og ikke klistremerke, men antagelig er det gjort som det er gjort fordi den biten ikke er med i så mange sett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar