mandag 12. juni 2017

Busstasjon (60154)

Dette er et av de nye City-settene som ble sluppet 1. juni. Det er et ganske stort sett, med en stor buss, et skur der man kan sitte og vente på bussen, en aviskiosk og hele seks figurer. Jeg glemte å ta bilde av esken, så jeg tok med et bilde av de to byggeanvisningene i stedet.


Det er ganske mange klistremerker med i settet, men de fleste har en klar funksjon.


Her er aviskiosken. Den er ikke stor, men inneholder litt frukt (to epler i kassen til høyre), et par bokser med drikke (bak vinduet), og aviser.


Her er busskuret. Til venstre er det et sykkelstativ, og så er det en søplekasse og en benk inne i skuret. Foran skuret er en rampe for å kunne trille rullestol eller barnevogn ombord i bussen. Denne er ørlite grann for lav for at man kan trille rett inn, men man kan late som at bussen kan senke seg noe, slik mange busser gjør i virkeligheten.


Det lille skuret har tre klistremerker. Kanskje kunne Lego kostet på seg å lage et søplekasselokk med resirkuleringslogo på, for det kunne de ha brukt i mange sett. Ellers er busskiltet og rutetabellen detaljer som jeg forstår at de har som klistremerker. De kunne selvfølgeliog ha brukt det samme busskiltet som de har i "moro i parken"-settet sitt (60134), men da ville ikke fargene passet med rutebussen.


Her er et nærbilde av skiltet med rutetidene.


Dette er et av klistremerkene som ikke har noen betydning for settet, men selv jeg som ikke er noe glad i klistremerker må innrømme at det er med på å gi settet litt ekstra stemning.


Her er aviskiosken og busskuret ved siden av hverandre. Kiosken har en lyktestolpe som lyser opp området.


Her er bussen forfra. Det store skiltet er et klistremerke. Det samme er nummerskiltet og skriften som sier at dette er en elektrisk hybridbuss. Med dette har altså Lego tatt steget inn i vår moderne tidsalder nok en gang. Så vidt jeg vet er dette det første store kjøretøyet som har elektrisk fremdrift. Men kjenner jeg Lego rett blir det ikke det siste...


Her er bussen sett fra begge sider og bakfra. Den er visst nok noe lenger en Legos tidligere busser, men pasasjerantallet er ikke økt noe særlig. Døren til busen minner meg om de dørene Lego brukte på de gamle togene sine, men da jeg aldri hadde dem kan jeg ikke si med 100% sikkerhet at det er de samme dørene.
Bak på bussen er det et stativ for å henge sykler på, men det er akkurat for smalt til at to sykler kan henge fint ved siden av hverandre.


Her har vi figurene fra settet. Vi begynner med kvinnene. Damen til venstre sitter i følge byggeanvisningen i rullestolen, men det jo valgfritt hvilken figur man plasserer der. Ved siden av er en busspassasjer som ønsker å kjøpe noe i kiosken før hun går ombord, og til høyre har vi en jente som reiser sammen med noen av de andre.


Så har vi de mannlige figurene. Lengst til venstre har vi bussjåføren, så har vi en gammel herre som vil reise med bussen og helt til høyre en kar som sykler til holdeplassen.


Så har vi litt av ekstrautstyret som følger med, en koffert, en hund og sykkelen til syklisten på bildene over. Desverre glemte jeg å ta med rullestolen da jeg skulle ta bilde, men den er av samme type som den som er med i "moro i parken".


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar