tirsdag 18. desember 2018

Vestas Vindturbin (10268)

Dette settet er det høyeste Legosettet jeg har bygget så langt. I følge Legos offisielle sider er turbinen 1 meter høy fra bakken opp til toppen av motoren og så kommer bladene i tillegg.
Dette er spå vidt jeg vet et av de første offisielle settene der Lego har brukt den nye plantebaserte plasten til å produsere biter. Passende nok er det trærne som er laget av plantebasert materiale.
Dette settet har en elektrisk motor som driver rotorbladene, og den gir også lys til utelampene i huset foran turbinen.
Dette er en ny-produksjon av et sett 4999 som ble laget som en promotion for Vestas i et begrenset opplag. I det opprinnelige settet var det en del klistremerker, men i dette nye settet er alt trykket på brikkene.


Her har vi figurene som følger med i settet. Det er en dame som bor i huset foran turbinen sammen med hunden sin. Og så er det to arbeidere fra Vestas.
Damen har en kortermet mønstret topp med trykk både foran og bak. Her har Lego faktisk gitt oss en ekstra farge på overkroppen, da hun har fått bare ermer. Vestas-gutta har hvite gensere med mørk blå V foran, men det er ikke trykk bak. En morsom detalj her er at den ene figuren har bart, og han kunne vært signatur-figuren (sigfig) til designeren da de er svært like. Assistenten har fått briller.
Vestas-gutta har begge en mørk blå arbeidshjelm som macher fargen på buksene og i Vestas logoen.



Det minste bygget i settet er Vestas varebilen. Da jeg bygget den syntes jeg den ble veldig firekantet, men men når den var ferdig ble inntrykket bedre og jeg liker den godt. Jeg kunne godt hatt andre varebiler i byen som ble bygget på samme måte. Jeg har ikke glemt å sette på nummerskilt, det fulgte rett og slett ikke med, men det går veldig fint uten også.


Bak bilen er det selvfølgelig dører som kan åpnes, og inne i bilen er det verktøy som arbeiderne trenger for å drive vedlikehold. Det eneste negative med bilen er at det er ganske vanskelig å få innholdet rett ut, da det ofte stanger opp i bjelken over bakdørene.


Her er innmaten i bilen. Den er på skinner slik som i pengetransporten i sett 10175. "Mekanismen" fungerer flott, men det er når trallen med sveiseapparatet står på at toppen henger seg litt fast i dørkarmen. Det er også en hel masse verktøy som er festet til skinnen, og det følger med mer verktøy i settet enn det det er plass til her.


Slik ser selve sveiseapparatet ut. Det har en 1x2 brikke med en "leppe" på bak og dette gjør at en ikke sklir av trallen når man triller fra bilen og dit det skal jobbes.


Det var vanskelig å få tatt noe fint bilde av hele settet uten å få med veldig mye annet, men jeg har i alle fall gjort et forsøk. I bakgrunnen kan man skimte starten av Silent Mary (71042) som var neste prosjekt ut (ferdig nå og vil snart bli presentert her på bloggen).


Selve huset er ikke så veldig stort, men det har sin sjarm. Det minner meg litt om Legohusene vi fikk i sett på 80-tallet. Det går ledninger fra motoren som sitter ved foten av vindturbinen og bort til lampene utenfor huset, men designerne har forsøkt å skule disse litt med litt vekslende hell enkelte steder.  Ledningen med pærer i enden bør også kunne brukes for å lyssette andre sett som har en strømkilde, f.eks tog. Så vidt jeg vet er det nye passasjertoget bygget slik at det skal være enkelt å sette lys i front.


Bak huset er det en liten skogkledd ås der vindturbinen står. Jeg vet ikke om det er første gang disse fjell-elementene (BURPene) kommer i denne grønnfargen, men det er i alle fall første gang jeg ser dem i et sett jeg har.


Her ser man hvordan batteriboksen er festet. Det er veldig trangt å få denne på plass. Det gule håndtaket på toppen er laget for at man skal kunne skru av å på uten å måtte demontere noe. Tårnet til vindturbinen er forankret med technic pins helt ned mot bunnplaten.


En morsom liten detalj er at Lego har gitt oss en dør nederst på søylen til turbinen. Det er denne mekanikerne må bruke for å komme seg opp for å jobbe med selve turbinen. Håper virkelig det er heis der inne, at ikke de må frakte alt utstyret opp trapper eller stiger...


Det er også litt trangt inne i motorhuset på toppen av søylen. Her befinner motoren seg som styrer vindturbinen. Det går en strømledning ned til batteriboksen, men da Lego ikke lager ledninger som er lange nok så er det en skjøt midtveis inne i søylen.


Til slutt ha jeg tatt med to detaljbilder av turbinen og motorhuset. Som man kan se er Vestas logoen godt synlig på motorhuset, og dette blir veldig synlig når man setter dette bygget ned i en by, da det er lite der som er så høyt som dette.


Dette var kanskje ikke det aller mest spennende settet å bygge, da det ble en del repetisjoner når man bygde søylen og de tre turbinbladene. Det var også litt kronglete fordi det var veldig trangt å få mekanikken skikkelig på plass. 
Men når det er sagt, så er det et kjempeflott sett, og jeg er veldig glad for å ha kjøpt det og bygget det. Jeg gleder meg til å få dette på plass i Tullfors, om ikke å alt for lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar