tirsdag 28. januar 2020

Helikopterovervåkning (60046)

Dette er et sett jeg begynte å bygge for flere år siden da jeg hadde nevøen og niesen min på besøk. De hadde ikke helt ro til å sitte lenge stille på den tiden, så jeg rakk aldri å bygge helikopteret og det ble derfor liggende i esken og vente. Men nå har jeg endelig fått bygget det. Selve helikopteret hadde to byggetegninger.


Helikopteret har en stor rotor på taket med 6 rotorblader, så det er ingen tvil om at det er stort og tungt. Jeg har ikke sammenlignet det med de andre helikoptrene mine, men under byggingen føltes det som det var større enn flere av de transporthelikoptrene med 2 rotorer


Foran kan man se at helikopteret har avansert teknisk utstyr. Dette brukes nok både til overvåkning fra luften og til oppdrag der man må lete etter savnede personer.


Som man kan se fra siden, så er dette helikopteret ganske så massivt. Det har en sidedør som kan åpnes og lukkes bak de store motorene.


Her er døren åpnet, og et tau er slengt ut slik at politifolk kan fire seg ned på baken mens helikopteret henger i luften.


Helikopteret har også en stor bakluke, og her kan man kjøre inn en ATV eller en liten politibil og frakte den med seg, eller man kan ha med seg en gruppe politifolk eller utstyr man kan trenge for å løse oppdraget man er ute på.


Her ser vi helikopteret fra siden uten dør, og det er ingen tvil om at dette er stort. Dette kommer nok ikke til å kunne lande på taket av det nye politihuset, men må nok i stedet lande på flyplassen.


Lego har også gitt oss en cockpit med nye skjermer til pilotene. Disse er klistremerker, men det hadde vært stilig om Lego hadde gitt oss disse som trykte biter da de er veldig stilige.
Her er det god plass til to piloter, og bak setene til pilotene kan man se slutten av lasterommet.


Dette er et flott, massivt og tungt helikopter. Jeg har dessverre ikke figurene som fulgte med i settet her, men jeg er sikker på at det dukker opp en helikopterpilot uten helikopter når jeg går gjennom figurene i byen min. Jeg ser frem til å finne en måte å introdusere dette helikopteret til byen, der det nok kommer til å dukke opp en gang i blant på flyplassen, og kanskje vil det også henge over byen til tider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar