fredag 3. januar 2020

Container havn (6541)

Da var turen kommet til å presentere et gammelt sett jeg har kjøpt brukt. Settet er fra 1991 og er en containerhavn og et lite containerskip. Skipet er såpass mye mindre enn de moderne båtskrogene Lego lager at jeg har bestemt meg for at dette ikke skal være et typisk containerskip men enten en liten lastebåt eller en fiskebåt.


En måte man kan se at det er et gammelt sett på er å ta en titt på traileren som er fire studs bred. I dag ville Lego laget denne minst 6 studs bred, men nå i 2020 kan det hende den ville vært enda litt bredere.


Traileren har veldig små hjul, og jeg er ikke hundre prosent sikker på at disse hulene var de originale, jeg er faktisk ganske sikker på at denne traileren originalt hadde de samme hjulene som bakhjulene på traktoren.hengeren frakter to containere, en med en liten traktor, og en med en motorsykkel.


Her ser vi havna slik den ser ut fra landsiden. Seve havna er laget slik at trailere og lastebiler enkelt kan rygge opp, og så kan lasten løftes av eller på med kranen. Ved siden av har vi en mindre betongbrygge med et lite fyrlys i enden, og der står det en mann og fisker.


Og slik serdet ut fra sjøsiden, der båtene legger til brygga. Det er fler fine detaljer her.


Som man kan se er container-kranen ganske høy. Den kan ikke vippes så langt fremover, så det er litt begrenset hvor store skip den kan losse.


Her har vi et nærbilde av styrhuset, er det sitter en arbeider og jobber ved spakene.


Som de fleste andre kraner av denne typen, har også denne et "ratt" bak som kan brukes til å heve og senke kroken. Jeg er usikker å om det ha sittet en glatt plate med piler for hvilken vei man skal skru da settet ble kjøpt brukt og jeg har funnet noen andre mangler.


Et bilde forfra hører med når det er "kjøretøy" og her har vi den lille frakt-skuta sett forfra. Det er flere små fine etaljer her, og jeg kunne gjeren tenkt meg å hatt flere båter av denne typen. Jeg får se hvor mye e spesielle delene koster, og er det ikke for ille kan det hende at jeg bygger noen.


Her har vi båten fra siden. Det er en fin liten båt, og den er merkbart mye mindre enn de lastebåtene og skipene Lego lager med ferdig støpte skrog nå.


Selv om styrhuset er ganske lite (må jo være et når båten ikke er så stor), så har Lego sørget for at det skal være greit å få en person til å stå på broen og styre skuta. Her har de valgt å gjøre det slik at den øverste delen kan vippes oppover og bakover.


Som alle andre skip har også dette et navn. De fleste skipene har kvinnenavn, og det hr dette også. Diana heter skuta.


Her har vi figurene som følger med i settet. Snekkerbukser var nok et populært plagg i Legobyene tidlig på 90-tallet for 3 av 5 figurer har snekkerbukser på. Fra venstre har vi dekkansvarlig på skipet, skipets kaptein, kranføreren, fiskeren og trailersjåføren.
Lego var allerede på denne tiden opptatt av sikkerhet, så han som jobber på dekk har selvfølgelig både hjelm og redningsvest.
Som vanlig i denne tidsperioden, var det kun trykk foran på figurene, og disse fem har kun trykk på overkroppen, noe som var det vanligste på den tiden (og det er det vel antagelig fremdeles).


Selv med noen mangler i settet jeg kjøpte er dette et flott sett, og det har allerede blitt plassert i Tullfors. Det har mange muligheter for lek bare med dette ene settet, og det tar seg også flott ut om man på en enkel måte vil lage et lite diorama.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar