søndag 3. november 2019

Hidden side - Kirkegård (70420)

Hidden side er en ny serie Lego har lansert i 2019. Jeg har kjøpt 3 av de 8 settene som har kommet i 2019, og ryktet vil ha det til at vi vil få mange flere sett i 2020.
Settene kan brukes som kulisser i et spill som man kan laste ned til mobiltelefonen hvis man har en relativt ny telefon. Det har ikke jeg, så jeg har ikke fått prøvd spillet men de som har det sier at det er ganske så bra. Derfor har jeg bare kjøpt sett jeg kan bruke til Tullfors på en eller annen måte.
Først ut er sett 70420 som er en kirkegård. Jeg har ingen bestemte planer for dette, men kanskje jeg kan bruke det i sumpen som jeg har planer om bygge som et eget område i fremtiden, eller jeg kan bruke det til et Halloween-display eller noe lignende.
Settet inneholder tre navngitte figurer, et skjelett og en spøkelseshund. Det er ett solid hefte med byggetegninger og litt reklame for spillet.


Her ser vi to av de nye bitene for serien - hodeplaggene til de to hovedpersonene.


Spøkelseshunden Spencer er med i alle settene. Det er en veldig flott liten figur som sikkert kan brukes som en vanlig hund også.


Her har vi seriens to hovedpersoner, Parker og Jack. De har hver sin mobiltelefon med monster på (nye for denne serien), noe som sannsynlig vis betyr at de spiller Hidden side på telefonene sine. Begge er flotte figurer som fint kan brukes i en Legoby eller til andre ting man ønsker å bruke figurer til. Parker har langt, lys-lilla hår og lue, og på magen har hun det vi på 80-tallet kalte en rompetaske. Jack har å seg cap og hettegenser. Begge overkroppene har flott trykk både foran og bak, og begge figurene har flott trykk på forsiden av bena. Parker har bukser som er revet i stykker (som jo er svært så moderne igjen) og med tydelige lommer, mens Jack har tydelige lommer og et kjøttbein-symbol hengene fra den ene lommen.


Begge figurene har alternative ansikter. Parker ser ganske skremt ut, mens Jack ser mer sur ut.


Alt-mulig-mannen Mr. Branson er en blid kar. Han har fått en flott sele-bukse med litt jordflekker på buksen, og det er flott trykk både foran og bak på overkroppen og foran på bena. Skjelettet er slik Lego skjeletter har vært i mange år med et fint ansikt men ellers ikke noe trykk. Det følger også med en nøkkel som man helt sikkert kan bruke til noe i spillet.


I spillet hr man alltid et monster, og i dette settet er det Mr. Branson som blir monsteret. Dette skjer ved at man bytter ut hodet og håret hans. Han blir jo ganske skremmende...


Her har vi selve kirkegården. Slik jeg har satt den opp nå ser den ut som en ganske vanlig kirkegård. Jeg kunne kanskje ha ønsket meg litt flere gjerder, men da måtte nok settet hatt en del mer deler og da ville det blitt dyrere.


Her er et bilde av skuret som Mr. Branson har redskapen sin i. Man kan se at det drypper litt av vannkranen som er inne i skuret. På ytterveggen er det bokser som kanskje er urner, eller kanskje er det bare en samling kjemikalier, det blir nok opp til den som leker med settet å bestemme.


Så har vi de tre gravene, jeg sier tre da jeg regner med at det er satt inn noen urner i sokkelen under engelen.


Begge de to andre gravene kan åpnes, og i den i midten kan man legge skjelettet og nøkkelen. De røde feltene er til bruk i spillet, men jeg liker hvordan Lego har gjennomført dette i alle settene i serien der de stort sett skjuler det som bare har med spillet å gjøre slik at settene kan fungere helt fint som vanlige Legosett.


Ved å vri på engelen får man frem forskjellige farger i sokkelen under. Det er de samme fargene i alle settene så vidt jeg har klart å finne ut, og det er gul, rosa og lys blå. Man kan bestemme selv hvilken farge man vil ha ut når engelen står den veien den normalt står, og jeg har valgt å gjøre som Lego foreslår å ha gravsteinen frem.


Porten er en ganske klassisk Lego port og det var mellom denne og gravsteinene jeg forsåvidt kunne ønsket meg mer gjerder.


Det største elementet i settet er treet som er over skuret (eller for å være helt korrekt er vel skuret bygget i trestammen). Dette har to grener som ser ut som armer og disse kan vippes litt opp og ned. Ser man nøye på treet fra forsiden ser man at det har et ansikt, men det er ikke så fremtredende at det er noe man tenker over hvis man ikke vet det.


Dette er et fint sett som både passer inn i en Lego by eller en egen setting, eller da som en del av Hidden side spillet. Det koster ikke noe mer enn andre sett av denne størrelsen, så har man en ganske ny telefon er det jo bare å ta sjansen, laste ned appen og prøve hvordan spillet fungerer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar