onsdag 23. februar 2022

Bird of Paradise (10289)

Bird of Paradise er det foreløpig nyeste settet i Legos botaniske serie. Denne gangen husket jeg å ta bilde av esken, og som man kan se ha den fått Legos design for 18+ sett med svart bakgrunn.
Det er en byggeanvisning (bok) i settet, og her får man fakta om planten i tillegg til instruksjoner for å bygge.


Jeg tenkte at dette ville være ganske likt blomsterbuketten, men det var et ganske anderledes bygg. En av de første forskjellene er at blomsterbuketten har lange stilker, men her bygger man stilkene av små technic-deler. Og selvfølgelig her bygger man blomsterpotten. Den er ganske massiv og det er blandt annet fordi den skal gjøre at blomsten står stabilt selv om man bygger i høyden. Det blir litt repetisjoner når man bygger bladene for de må naturlig vis være ganske like, men de bygges av ganske store technic-elementer så det går ganske raskt egentlig.

Slik ser dettet ut når det er ferdig, bildet er ikke kjempebra fo belysningen er ikke optimal, og en så stor plante må tas bilde av på avstand for å få med alt...


Her er planten plassert på hyllen der den skal bo. Som man kan se på bildet har jeg nå satt en skål/tallerken under, og det er to årsaker til det. Første er jo at det ser naturlig ut, og jeg ville antagelig ha gjort det his det var en levende plante jeg hadde stående. 
Den andre grunnen er at Lego har gjort en bommert med designet av blomsterpotten som de antagelig vis kunne ha løst ganske enkelt med noen få ekstra brikker. Problemet er nemlig at de runde 1x1 plater som man heller opp i potten og som skal se ut som jord faller gjennom sprekkene rundt kanten og da detter de ned på gulvet når man flytter planten.


Måtte ta et litt mer nærbilde av "jorden" også. For de som lurer så er det 304 runde 1x1 plater oppi her, en datt ut og ble borte under bæring, mens mange av de andre som datt ut ble gjenfunnet og lagt tilbake når den var på plass. Lego sa det skulle være 300 stykker, men siden det var 305 i posene så ble det det (bortsett fra den ene som ble borte da). Grunnen til at jeg telte opp så nøye var at noen på Faebook lurte på hvor mange av disse platene som gikk på 1 dl, så da måtte jeg jo teste det når jeg hadde så mange. Og det gikk ca 300... 


Bortsett da fra 5 runde 1x1 plater som jeg helte opp i potten er dette de delene som ble til overs etter at ettet var bygget ferdig. 


Dette er et sett som ikke egner seg til lek, men det ser fint ut på utstilling. Derfor er det vel også et sett for et voksent publikum.
Bortsett fra tabben med at de små 1x2 platene detter ned på gulvet gjennom de små sprekkene som er mellom "gulvet" på blomsterpotten og kantene er dette et veldig gjennomtenkt sett. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar