mandag 24. juli 2023

Enkeltfigurer / Minifigurer del 73 - CMF Disney 100 del 1 (Av 3)

I anledning av Disneys 100-års jubileum har vi fått en serie med samlefigurer (CMF) som Lego har valgt å kalle Disney 100. Vi har fått Disneyfigurer tidligere også, så mange av de mest kjente har vi allerede fått. Likevel var det ganske mange ukjente for mitt vedkommende i denne serien, men det er mange flotte figurer. 

Jeg har valgt å dele opp i 3 denne gangen, da det blir mye bilder, og Lego har denne gang gitt oss hele 18 figurer (mot normalt 12).

Først ut er Oswald, jeg vet ikke veldig mye om ham, men jeg vet at han var med i mange Disney-tegnefilmer fra så langt tilbake som 1927, før han etter hvert forsvant helt i 1938.  Disney selskapet har tydelig vis ikke eid rettighetene til sine gamle tegnefilmer, for i følge Wikipedia kjøpe Disney tilbake rettighetene i 2006, og fra 2010 har Oswald igjen vært å se i mindre roller i filmer og serier. Han ligner en del på Mikke, men Mille er jo en mus mens Oswald er en kanin (det forklarer de lange ørene). Han har fått et støpt hode, og groppen hans er stort sett svart, og så har han fått en blå bukse, og bare svarte føtter. Bak har han en liten haletipp. Oswald er nok en slags "kult-figur" for jeg vet om flere som samler spesifikt på ham. Jeg hadde ikke no forhold til ham, men har begynt å like ham etter at jeg fikk figuren. I hånden holder han en "klapper" som brukes for å redigere film. 


Figur nr 2 er en jeg kjenner godt fra barndommen min, det er selveste Pinocchio som fikk sin egen helaftens tegnefilm i 1940. Han er jo en trefigur som ble levende, og er kjent for at nesen hans vokste når han ikke snakket sant, så treffende nok har han fått en nese. Han er vel en av svært få vanlige Lego-figurer som har en støpt nese. Han har fått den klassiske hatten fra tegnefilmen, som er festet til håret hans, så har han et flott ansikt med nese, en kortermet gul genser (eller kanskje det er en skjorte) blå stor sløyfe og svart vest.  Han har fått de korteste bevegelige bena til Lego så han kan sitte om man ønsker det, og disse er støpt i 3 farger så han får en rød kortbukse og svarte sko og med litt "hud" synlig mellom dem. 
Han har også fått en bolle med en flott gullfisk som tilbehør


Jeg tok med et bilde fra siden for virkelig å vise frem nesen hans. Her kan vi også se at buksen hans har broderier i siden.


Og slik ser han ut bakfra. Dette er også en flott figur.


Vi holder oss i filmen om Pinocchio, herfra kommer nemlig også en av mine favoritt-figurer fra Disney. Selveste Timmy Gresshoppe (Jiminy Cricket på Amerikansk) som vi husker fra filmen og også fra Disney Julespesial der han synger for oss hver jul. Timmy har fått en flott grønn skjorte, brun-oransj vest og en svart dressjakke. Bena hans er samme grønnfarge som skjorten, men han har svarte sko. Han har en fin blå flosshatt med gult hattebånd, og i hånden har han fått paraplyen vi ser han brukes som fallskjerm (husker ikke i farten om det er i filmen eller julespesialen). Han er også den første av flere figurer som har fått en hvit oppover-vendt krage. Denne kragen var ganske vanskelig å få til å sitte pent, men jeg tror jeg fikk det til sånn tålelig. Jeg liker Timmy så godt at jeg kjøpte meg en ekstra av denne, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den ekstra figuren enda, men jeg har noen ideer...


Neste figur ut er også gammel. Faktisk også fra 1940. Det er vår gode venn Mikke Mus, som i filmen Fantasia ble presentert som trollmannens læregutt. Han har fått et forsmstøpt hode med en flott blå spiss "makisker-hatt", og han har på seg blå buksr, svarte sko (og kanskje er det svamper han har nederst på bena?) og så har han en flott rød kappe med en gul snor i livet og mange stjerner på. Som tilbehør har han passende nok fått en bøtte og en piassava-kost. Jeg sier passende nok da en av de scenene jeg husker best fra denne filmen er når han bruker magi og får kosten til å vaske av seg selv, men så sovner hans mens han holder på... Fantasia er en av de bedre Disney-filmene der alt er animert og synkronisert til klassisk musikk på en slik måte at det ikke kunne vært gjort bedre med våre moderne hjelpemidler.


Nest sist ut i denne omgang er Tiana. Jeg vet ikke om hun heter noe annet på Norsk, for jeg hadde ikke hørt om henne før jeg måtte søke henne opp på Google for å finne ut hvem hun var. Tiana kommer fra en film som heter Prinsessen og Frosken fra 2009. og er den 9. prinsessen til å dukke opp i en Disney-film i følge Wikipedia. I og med at filmen heter Prinsessen og Frosken, så forklarer det kanskje at hun har fått en frosk som tilbehør. Hun har fått en flott grønn kjole, og lange gule hansker. Hun har også fått en flott matchende grønn tiara.


Bakfra kan man også se at håret hennes er satt opp i en slags knute i nakken.


Hun har fått et alternativt snsiktsuttrykk der hun smiler uten å vise tennene.


I tillegg til den tidligere nevnte frosken, har hun også fått en flott poster som hun holder i den andre hånden der hun presenteres. Jeg har ikke sett filmen, så jeg kan ikke si så mye om hva historien er, men hvis jeg trenger en figur som er flott pyntet er dette et godt alternativ.


Sist ut i denne omgang er Dr Facilier som også er fra filmen prinsessen og Frosken. Han er en heksedoktor om bruker voodoo, og dt er vel i grunnen alt jeg vet om ham... 
Han har fått en flott mørk brun dress, en litt kort rosa skjorte og rundt halsen har han et kjede med alligator-tenner. Han har fått en flott flosshatt med rødt hattebånd og en lilla fjær, og muligens har han sjørøver-symbolet med  dødningehode over ben i kors så vi skal forstå han er en skurk.
Han har fått et flott smil med glippe mellom fortennnene, og det kan se ut som han har en tynn bart. 


Han har ikke så mye fancy bak, men dressjakken har fått noen fine detaljer som er litt vanskelige å se på bildet kanskje da det er svarte detaljer mot den mørke brune dressen. Men i virkeligheten ser det veldig flott ut.


Jeg prøvde å ta et bilde som viste kortet eller boken han holder i hånden, men det ble ikke så veldig synlig likevel, men det er ne flott 1x2 tile med fint trykk på. I den ande hånden holder han en stokk med en lilla edelsten på tuppen.


Jeg er sikker på at hvis denne figuren hadde fått en vanlig flosshatt kunne han dukket opp i Tullfors som en omreisende doktor som solgte medisiner fra en vogn. Og det ville ikke forundre meg om det skjer en gang i fremtiden...

Del 2 av denne presentasjonen finner du her
Og du kan finne del 3 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar