tirsdag 7. november 2017

The Old Fishingstore (21310) Ideas sett

The Old Fishing Store (heretter bare kalt Fiskebutikken) er et Lego Ideas sett. Det betyr at det er en helt vanlig person som har laget det, og så har han fått 10.000 likes/supportere på Lego Ideas. Av de som fikk 10.000 likes i perioden har så Lego valgt ut dette bygget til å bli et offisielt Lego sett, og Legos vanlige produktutviklere har gjort om denne MOCen til et offisielt Lego sett.
Hele bygget bygges fra 1 tegning, noe jeg liker godt. Normalt ville nok Lego delt dette i minst 2 kanskje 3 hefter. Men Ideas settene pleier stort sett å kun ha 1 hefte. 

Selve byggverket er propp fullt av detaljer, og jeg tror ikke bildene mine kan vise settet full rettferdighet. Men dette er helt klart et sett jeg anbefaler fans av Lego til å kjøpe og bygge. Det er både morsomt å bygge, og det tar seg veldig flott ut. Her er først noen bilder på avstand for å få med mest mulig.


Butikken har en del klistremerker, men det er også veldig mange trykte brikker her, bl.a. alle plankene. Så vidt jeg vet har Lego for første gang produsert 3-studs planker til dette settet.
Det er også ganske nytt at man bevisst skråstiller paneler på veggene for at de skal se skjeve ut, se f.eks på de grønne veggpanelene til venstre for vinduet under roret.


Inne i butikken er det fullt opp av varer. Så mye at det nesten er vanskelig å bevege seg rundt. Det kan være at noen av kassene blir flyttet utenfor etterhvert.


Her er et nærbilde av to flotte detaljer, døren med lapp om at innehaveren er ute og fisker, og det slitte skiltet som viser veien til båtutleien. På gulvet under skiltet ser man også en av de tidligere nevnte 3-studs plankene.


Innehaveren av fiskebutikken har kommet tilbake fra fisketuren sin, og har to kasser med hummer og en kasse med fisk til salgs. Både humeren og fisken er lagt på is. Dette viser bare noe av  den rikdommen av detaljer som dette settet har. Normalt sett ville ikke Lego ha lagt is i kassene.


Hovedbutikken er Anton's Bait Shop, og her henger det et skilt på døren som sier at butikken er åpen. Anton selv står utenfor og ser på fiskerens fangst, sammen med en måke. Dette er så vidt jeg kan se de samme måkene (føler 3 med til fiskebutikken) som fulgte med til den gamle sjømannen i en av minifigur-seriene, og når jeg får litt oversikt kommer nok noen av de gamle sjømennene til å vanke ved butikken til Anton.


Bak butikken er det et lite kontor. På veggen her er det også en stige så man kan klartre opp i tårnet.


Utenfor tårnet er det en liten balkong, og her står det et teleskop. Taket er laget i flere farger for å vise at det har stått der en stund, og øverst er det selvfølgelig en værhane.


For første gang har jeg sett grønne murstein, og dette er med på å gi huset et preg av alder og fuktig klima. Det er veldig smakfullt gjort, og for meg ser det ut slik jeg kunne tenkt meg at en butikk helt nede ved vannkanten ville sett ut i virkeligheten. Det er også med to målere for f.eks gass eller andre ting og en utekran, akkurat som på virkelige hus.


Lego har også fått med et vindu som er dekket til med avispapir (klistremerke), og nede på stranden står det en kasse med verktøy. Her tenker jeg å kanskje sette en båt som er under reparasjon eller noe slikt hvis jeg klarer å gjøre det på en troverdig måte.


Så til slutt har vi figurene som fulgte med med settet. Desverre er bildene litt gule, da jeg ikke er helt vant med lyset i Legorommet enda. Det er ingen alternative ansikter, men figurene har mange flotte detaljer. Den mest standariserte er guttungen lengst til venstre, han kunne f.eks. også ha kommet i "Fun in the park"-settet eller et annet City-sett. Så har vi en dame som er med og driver butikken, jeg tenker meg at det er datteren til Anton. Hun har på seg en t-skjorte og fiskevest, og antagelig grønne gummistøvler på bena. Anton selv har en kapteinshatt (jeg er ganske sikker på at han er en gammel sjøulk) og en utrolig flott strikket genser som er veldig typisk for sjømenn når man ser bilder av dem fra gammelt av. Fiskeren helt til høyre er kledd for å kunne håndtere fisk og tåle litt ruskete vær. Han har også støvler utenpå oljebuksene sine.


For å oppsummere dette settet, så er det et meget detaljrikt sett, det er flott å bygge og tar seg meget godt ut etter bygging enten man vil ha det til pynt eller i en Legoby.
Prisen er det ingen ting å si på, der jeg kjøpte det lå det på samme pris som modulhusene og det virker ganske riktig i mine øyne.
Settet kan helt klart anbefales enten man er voksen eller mindre voksen, og jeg er sikker på at den som kjøper og bygger dette vil kose seg uansett alder og tidligere Lego-erfaring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar