mandag 19. september 2016

Transportfly /Fraktfly (60101)

Dette er det andre settet jeg har bygget i den nye flyplass-serien. Dette er et fraktfly med en liten bil som frakter pakkene ut fra terminalen og bort til flyet. Settet heter 60101, og inneholder et fraktfly, en liten bil og 2 figurer. Det er 2 hefter med byggeanvisninger -  ett som bygger figurene og bilen og ett som bygger flyet.

Her er et bilde av esken:


Beklager at det er litt dårlige bilder i denne posten, men de ble tatt under ganske primitive kår på hytta, så jeg hadde ingen bakgrunn jeg kunne bruke. Dette vil bedre seg etterhvert når Legorommet blir klart. Her ser man det som følger med i settet, bil med pakker og en liten transport-tralle og flyet.


Her er den lille bilen sett forfra. Den har antagelig en motor som er montert under lasteplanet, for foran er det bare en liten skrå brikke og så kommer rattet. Dette er sannsynlig vis en bil av samme type som de elektriske som de flyplassansatte kjører med på terminalene i den virkelige verden, så den kjører aldri langt. Legg merke til at den har samme oppsett med walkie-talkie og lys som flyene kan se som Follow-me bilen fra forrige post. Føreren er også ganske så likt kledd, så det er ikke noe problem å se at de jobber samme sted.


Dette bildet viser pakkene som fraktes. De er laget av en flat eller en normal kloss med en flat glatt kloss oppå, og et klistremerke på toppen. Den røde esken har Lego logoen på seg, den grå er merket med at man må behandle den forsiktig, den svarte inneholder noe som er lett antennelig, og den grønne er en standard eske som frakselskapet bruker da den har deres logo på.


Bak på bilen kan man feste trallen når den ikke er i bruk. Dette er flott, da sjåføren kan bruke den både når han lesser opp bilen og når han flytter pakkene over til flyet.
Det er en fordel å løsne og feste trallen etter at pakkene er plassert på planet, da den biten som holder trallen blir litt løs når den ikke har noe oppå.


Her er et bilde av flyet sett forfra. Dette flyet har ikke de samme motorene som VIP-flyet har. De store, grove motorene på dette flyet passer godt til modellen da de virker som de er bygget for å takle et tungt fly og gi mye kraft og løft. Jeg er ganske sikker på at disse motorene er svært like den som følger med flyplass brannbilen.


Her ser man flyet bakfra. Lasterampen er ganske bratt, men den kunne ikke vært noe lenger for da ville den kommet i veien for halepartiet. For å gi grei tilgang til lasterommet kan halepartiet heves og senkes. Det gjør at det ser litt spinkelt ut i forhold til resten av flyet, men helhetsinntrykket er likevel bra.


Dette var et fint lite sett å bygge. De klistremerkene som fulgte med virket gjennomtenkte.
Da jeg først åpnet settet tenkte jeg at det måtte mangle noe da jeg syntes det var lite deler, men flyet var mye kortere enn jeg hadde trodd på forhånd og de panelene som brukes til å bygge sidene gjør at det krever færre brikker enn man tror. Settet var også relativt billig i anskaffelse, og var absolutt verd pengene. Dette blir for meg et fly som løser mange av de transportoppgavene som det enorme transportflyet blir for stort til. Jeg kan godt tenke meg at dette f.eks. kan brukes til å fly litt tyngre varer til bush-stasjonen (for flyet som følger med der er jo bittelite) og til lokasjoner med liten flyplass. Det store flyet ville f.eks. kunne lade på Gardermoen her i Norge, mens dette lille kunne flydd varer til steder der stort sett bare Widerøe flyr til...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar