søndag 12. mai 2013

Kjeltingenes skjulested (60009)

Så er nok et sett bygget i legos nye politi og røver-serie.
Denne gang er det 60009, som er skurkenes skjulested ved vannet.
Nok en gang er det Lego SWAT som skal stoppe dem, og dette settet inneholder følgende:
Ett kondemnert hus, en pickup og en speedbåt, samt to skurker og en hund.
Ett politihelikopter med pilot, samt 2 SWAT-utstyrte politifolk som kan bruke hurtig-rep (speed rope) fra helikopteret og ned til skurkene.

Tegningene var her delt i 3 hefter. Dette er i og for seg positivt, og viser at Lego her har slått sammen noe mer enn i mange tilsvarende sett. Tegning nummer 1 var både pickup og speedbåt. Tegning nummer 2 var politihelikopteret, og tegning nummer 3 var huset.

Som vanlig har Lego kanskje litt mange steg i byggingen. Her viste de alle delene som skulle brukes for hvert steg, og det er noe jeg har begynt å sette pris på. Men når enkelte byggesteg bare er å sette på en eller to store biter, så kunne jeg jo ønske meg at man gjorde litt mer på hvert steg.
Men som sagt noen ganger før, så er vel jeg i overkant gammel og erfaren legobygger i forhold til målgruppen...

Jeg kan konstatere at blålysetatene i Lego ikke har noen standard på sine helikoptre slik f.eks. Politi og Forsvar har i Norge. Dette er det tredje helikopteret jeg bygger på kort tid, og også det tredje designet (fjerde om man tar med branhelikopteret). Størrelsemessig er dette helikopteret midt mellom det lille rekognoseringshelikopteret i forrige SWAT-sett og det store "normale" politihelikopteret.
Bygningsmessig har det svært mye til felles med det "normale" politihelikopteret, men det er noen små forskjeller. Bl.a. har dette helikopteret "finne" på halen både på oversiden og nedsiden av "propellen" bak. Dette har kanskje noe med flyve- og/eller manøvrerings-dyktighet å gjøre, stilig er det uansett.

Huset til skurkene har selvfølgelig en hemmelig fluktvei for skurkene, Denne gang er det en fall-lem som går fra andre etasje og rett ned i garasjen. Her kan man velge å enten ha båten liggende i opplag, eller man kan ha pick-upen stående. På tegningene på esken er det det siste som er tilfelle.
Skurkene har også en skattekiste overfyllt med penger, gull og edle stener, og den ene skurken har en sekk på ryggen som det er plass til en seddelbunke og en gullbarre i (samme sekk som skurken på motorsykkel i bank-settet). Skurkene har også en hund, og denne hunden har to kjøttbein.

Skal prøve å få tatt bilder av alle nye sett en av de nærmeste dagene.

Neste prosjekt ut nå, er et brannhelikopter til (samme som jeg har beskrevet for et par poster siden). Jeg kjøpte et jeg aldri hadde sett før på E-bay fra Tyskland, men det kom jo aldri, og plutselig dukket det opp i en norsk lekebutikk (den på Maxi-senteret her i Drammen) så da måtte jeg jo kjøpe det. Og bare en snau uke senere kom settet fra Tyskland...

Så det blir enten helikopteret eller en eller flere av de seks mini Star Wars settene jeg har i en pose i stuen. Dette er de to nyeste seiene (3 sett i hver serie) der det er en figur, et miniatyr "romskip" og en planet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar