søndag 8. juli 2012

Min reise til Mekka...

Sammen med kona og en felles venn gikk turen til denne bloggens Mekka, Legoland i Billund.
Dro hjemmefra onsdag morgen, kjørte gjennom Sverige, tok broen over Øresund, og første stopp var et hotell et lite stykke utenfor BonBon-land. Det var et bitte lite sted med lastebilverksted (og MAN utsalg), hotellet vi bodde på, en del bondegårder, et gatekjøkken, en bensinstasjon og en sandwitch-sjappe. Stort mer var det faktisk ikke...
Torsdag morgen gikk turen til BonBon-land der vi brukte dagen sammen med en venninne av kona og hennes datter. Morsom fornøyelsespark, men synd de ikke hadde BonBon godis i løsvekt... Sent på ettermiddagen gikk turen videre til et lite sted utenfor Billund. Her hadde de ikke en gang fast-food eller lastebilverksted, men de hadde fotballstadion. Her møtte vi nevø og niese på 7 år samt deres besteforeldre (mine svigerforeldre).
Fredag morgen reiste hele gjengen til Legoland, og tilbrakte så godt som hele dagen der. Da portene åpnet klokken 10 sto vi i kø for å komme inn, og vi dro vel hjem igjen ca klokken 19 (siste timen gikk vel med i Legobutikken, som er verdens største i utvalg).

Legoland var mye mindre enn jeg husket det fra jeg var der som liten gutt for ca 32-33 år siden. Da var det enormt, nå var det vel kanskje på størrelse med Tusenfryd (virket i alle fall slik). Men opplevelsen av å være der var like stor som sist, og miniatyrland var minst like flott nå som da. Nevøen min var opptatt av å løpe rundt og følge biler, tog, båter og alt annet som beveget seg rundt på de forskjellige dioramaene, mens onkel var mer opptatt av å få tatt bilder av mye av det. Men det var en god kombinasjon, for da visste vi hvor den andre var til en hver tid.

De to små fikk både Legosertifikat (jeg måtte klare meg med det sertifikatet jeg allerede hadde), gullmedalje av gull de selv hadde vasket ut fra gullgraver-rennene (her hadde Lego faktisk gått over til å lage medaljen av metall, mens den for noen-og-tredve-år siden var laget av samme type plast som legoklossene), og mengder av is/slush osv.

Jeg kan ikke helt forstå at Legobutikken var verdens største, da jeg ikke syntes den fysisk var så sykt stor selv om de selvfølgelig hadde mye Lego. Men tar man med outlet-butikken og klesbutikkene så stemmer det sikkert. Litt synd at jeg ikke fant det legosettet jeg virkelig håpet å finne, men jeg fant da nok annet...

Innkjøpene vil bli presentert etterhvert i denne bloggen (ble 4 STORE bæreposer med Lego), og forhåpentlig vis har noen av bildene jeg tok blitt bra, slik at jeg også kan legge ut noen av disse...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar