tirsdag 13. august 2013

Fort Legoredo (6769)

Fort Legoredo er et sett jeg har ønsket meg i fryktelig mange år, og nå i sommer har jeg endelig fått tak i det. Settet ble kjøpt brukt på Ebay, fra en familie i Tyskland. Det bærer litt preg av at det har stått fremme, men det er liten grad av slitasje, med unntak av noe på noen av flaggene (klistremerker). Det var demontert for transportens skyld, men jeg endte opp med å ta alt fra hverandre for å bygge det opp igjen helt fra bunnen av.
Lego har også her vist at de har tenkt ved designet, da fortet enten kan bygges som et firkantet fort, eller man kan sette veggene slik at man får en lang vegg, eller et hjørne. Man kan også hvis man ønsker det (og det tror jeg nok at jeg gjør) bygge på slik at man enten får lenger seksjoner, eller flere seksjoner. Da jeg begynte med å kjøpe løse deler for å bygge mitt eget fort, så tror jeg nok helt sikkert at jeg kommer til å finne en måte å bygge på slik at fortet blir større enn opprinnelig designet.

Det første man møter i Fort Legoredo er porten med navnet. Legoredo er for øvrig også det navnet Lego bruker på westernbyene i sine Legoland.


Her ser man fortet forfra, og ser tydelig at navneskiltet står over de tunge tredørene som er inngangen. 


Så ser vi fortet ovenfra. Her har jeg bare satt veggene inntil hverandre, men Lego har altså designet det slik at man kan feste dem til hverandre enkelt og greit slik at man får et helt fort. Men med tanke på oppbevaring er det jo lettere å ha hver del for seg.


En liten detaljbit er de store tønnene som følger med. Her kan det fint gjemme seg en person i tønnen.


Tok et nærbilde av det slitte flagget, for å vise hvordan det ser ut. Men jeg har også kjøpt alle klistremerkene på orginalarket, slik at hvis jeg ønsker det så kan jeg enten lage et fort til, eller bytte ut klistremerker etterhvert (og det er vel det siste jeg regner med å gjøre).


Fronten på fortet, med busker og to tønner på utsiden.


Den venstre veggen til fortet (Sett forfra), her er det en sideinngang, og fortet er bygget over en liten kolle, dette er med på å gi det litt profil. På bilde nummer to kan man tydelig se at det er laget slik at soldaten i fortet kan stå oppe på taket av bygningen og på den måten forsvare fortet.


Alle dører har en stokk som ligger på tvers og sperrer døren slik at den ikke kan åpnes fra utsiden, da alle dørene slår innover i fortet. Stokkene kan selvfølgelig fjernes, slik at dørene kan åpnes.


Høyre vegg (Sett forfra). Her har man store skyteskår i underetasjen, og her kan man sette kanonene slik at de kan skyte ut av disse skårene. På innsiden ser man løpegangen soldaten kan stå på, samt et nærbilde av stigen de bruker for å komme opp fra første til andre etasje.


Til slutt har vi bakveggen. Her har vi hovedkvarteret og et fengsel. I hovedkvarteret er det to meget gode skinnstoler og et bord i midten. Finurlig av Lego å ha laget en kortstokk som ligger på bordet. Ved å vri på bordet kan man utløse fall-lemmer slik at bakken under stolene vipper slik at man enten faller ned i fengselet eller ned på utsiden av bakporten avhengig av hvilken stol man vipper ned.


I bakveggen er det også et hull, der man kan trekke ut en kasse. Kassen er laget slik at den akkurat rommer to rifler.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar