mandag 24. oktober 2022

Traktor - modifisert (7634)

I 2009 kom Lego ut med en rød traktor med hvite felger (trolig en Eik eller Massey Ferguson). Jeg kjøpte en brukt i 2018 og bygget den, og det kan du lese om her. Tidligere i år kjøpte jeg en til som allerede var bygget av forrige eier og tok den med meg til Tullfors. Da jeg kom hjem med den tenkte jeg at det hadde vært morsomt å se om jeg kunne finne de samme delene i grønt så jeg kunne bygge en John Deere traktor, så jeg gikk på Bricklink og bestilte delene ut fra byggeinstruksjonen, og nå har jeg endelig fått satt meg ned og bygget den.


Slik ser den ut fra sidene, og når man ser den sånn så er det jo ingen tvil om at dette er en John Deere traktor. Så sånn sett lyktes jeg i byggingen (men det skulle egentlig ikke så mye til, da grønn traktor med gule felger nesten automatisk ser ut som John Deere, i alle fall når man finner en passende grønnfarge).


Forfra ser den litt rar ut, for her satt det et klistremerke i grillen på den røde traktoren, og dette klistremerket har ikke jeg. Men jeg har gått i tenkeboksen for å finne ut hva jeg kan gjøre for å få fronten til å se bedre ut uten å kjøpe klistremerkene til settet, da det egentlig bare er front-klistremerket som passer inn på denne traktoten. Jeg har noen ideer, så plutelig vil man kunne se en modifisert utgave i Tullfors.


Bak på traktoren er det et lite plan som kan vippes, heves og senkes. Jeg husker fetteren til min far hadde et sånt på sin gamle Ford traktor der han kunne kjøre vekk ting uten å koble på henger bak på traktoren. Veldig praktisk hvis han bare skulle frakte noen kasser, stein fra jordet eller noe annet smått. Samtidig så er mekanismen som dette planet er festet med laget på en sånn måte at hvis jeg tar av planet så kan jeg bruke festene til å koble til andre redskaper hvis jeg skulle ønske det. Så da er det bare å sette seg ned og se på traktor-redskaper og prøve å finne ut hvordan jeg kan gjenskape disse i Lego. Jeg skal uansett også lage et nytt skjæreblad til skurtreskeren min, så det kan være noen sysler å drive med i vinter. 


Det er kanskje litt vanskelig å se på bildet, men hvis jeg kobler vekk planet, så er det et hengerfeste bak på traktoren, slik at jeg kan bruke den til å trekke henger hvis jeg ønsker det. Her er det jo også mange muligheter til å bygge forskjellige typer hengere. Jeg har noen fra før av, så jeg skal sjekke en gang jeg er og jobber med Tullfors om høyden på disse er riktig. Hvis ikke må jeg bare finne ut hvor høyt hengerfestet på hengeren må være, og så får jeg planegge ut fra det.


Som du som leser dette sikkert har skjønt nå, så er det ingen figur med til denne traktoren. Men jeg har så mange bønder på gården i Tullfors, at det skal ikke være noe problem å finne en som kan kjøre denne traktoren. Forhåpentlig vis kan jeg finn en med et annet oppsett enn han som kjører den røde, slik at jeg får litt variasjon.

Tanken min med gåren i Tullfors er jo å lage noen jorder, og da kan jeg kanskje ha en traktor som har henger og hjelper til med å høste korn og en annen traktor som pløyer eller gjør noe annet på et annet jorde f.eks. Jeg håper å kunne få gjort litt med dette i løpet av vinteren. Men da må jeg først få tak i de finerplatene og bordbena jeg trenger og få fraktet de til Legorommet. Det skal gå fint å få dem bak i bilen min, så det er mest snakk om å finne ut nøyaktig hva jeg trenger og så sette av penger til å handle plater, bordben og filt. Jeg bør også tenke ut en måte å heve bordplaten ytterligere noen cm, da jeg har måttet gjøre det for å få den ene kranen jeg har i havnen til å kunne bevege seg under bordet med flyplassen, og jeg trenger ett bord til i samme høyde til romhavnen. Samtidig ønsker jeg ikke at det skal bli alt for tungt, så jeg må tenke ut noe som er litt smart. 

Så er tanken at jeg skal ha noe kortere ben der jeg har gåren min slik at man får en liten fjellskrent mellom gården og romhavnen, og så kan jeg om jeg vil heve det litt igjen der jeg skal bygge gruve under utkanten av byen, eller jeg kan la alt være i samme høyde som gården. Det kan ikke bli for høyt heller, for i andre enden av byen blir det jo tre nivåer der det er to nivåer i dag. Og i tedet for å bygge for mye i høyden kan jeg jo heller bygge en litt bredere gruve. Jeg trenger jo ikke å få plass til alle de gruvesettene jeg har, jeg kan velge og vrake litt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar