mandag 28. november 2022

T-Rex skjelett på utstilling (76940)

Dette settet kom i 2021, og helt siden det kom har jeg hatt lyst til å kjøpe det, men så har det alltid kommet et eller annet sett som jeg har funnet i butikken og trengt eller ønsket meg mer og så har jeg kjøpt det i stedet. Men nå var turen kommet til å ta med seg dette settet hjem.


Det følger med en byggeinstruksjon i settet, og dette er et greit hefte.


Vi tar en titt på figurene først. De er fra filmen Jurassic World, men jeg må innrømme at jeg ikke har sett den så jeg vet ikke hva de heter. Men etter hva jeg har forstått er han til høyre en av hovedpersonene, da han dukker opp i svært mange av settene.
Begge figurene har flott trykk på overkroppen og ensfargede ben. De har ikke alternative ansiktsuttrykk.


Det minste bygget i settet er en arbeidsbenk eller kanskje en slags utstillingsmonter. Her ser man et dinosaurus-egg, en tann og en skisse av hodet til en dinosaur (kanskje til T-rex).


Det følger med en liten dinosaurus i settet, kanskje er dette en liten triceratops? Den har en grå-blå kropp og ben og buk er beige med blå flekker. Som heter og kuer har den en slot som dekkes med en 1x2 kloss og en tile, så her har man mulighet til å sette noe på siden eller kanskje sette på en sadel?
Denne kan da enten brukes som en levende dinosaurus (slik man ser i Jurassic Park) eller et kan være en replika som står utstilt. I settet er det så vidt jeg vet en levende dinosaur. 


Den første detaljen vi kan se på på T-Rex-skjelettet er skiltet som viser at dette er en Tyrannosaurus Rex og viser størrelsen og kanskje hvor skjelettet er funnet.


Når vi zoomer ut så ser vi hele størrelsen på skjelettet. Det er en del fine detaljer her, men også noen ting som kanskje kunne vært løst litt anderledes. Bena kunne kanskje vært bygget litt mer smidig, i alle fall "lårene", og armene ser også litt tåpelige ut slik de er bygget (uten at jeg kan sitte her og si hvordan det kunne vært gjort bedre). 


Bakfra ser vi ikke så mye detaljer, men man kan se antydninger til taggene den har oppover ryggraden og nedover halen.


Det mest fantastiske med dette skjelettet er nok hodet som er støpt i to deler, der hodeskallen og overkjeven er en del, og underkjeven en annen. Dette gjør at man kan posere munnen litt etter eget ønske, og man kan også bevege litt på hodet, på samme måte som man f.eks gjør med elefantene som jo også har ganske store hoder.


Planene mine for dette settet er å plassere det inn i et fremtidig museum som jeg ønsker å bygge og ha i Tullfors. Der kan jeg både ha dinosaurus og mumier og andre ting som passer inn på et museum. Tanken er å slå dette sammen med f.eks. et forskningsinstitutt og kanskje noe annet passende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar