torsdag 7. juli 2016

Legoby oppdatering 1

All Lego, med unntak av Imperial Star Destroyer og AT-ST i utstillingsstørrelse er nå pakket i esker, og står stablet i det rommet som skal bli legorom.
Jeg har begynt å planlegge hvordan rommet skal innredes, og har gått litt bort fra planene om å bruke materialer og bygge rommet selv, og heller nå mer mot å bruke billige ben og bordplater fra IKEA. De tåler kun 50 kilo, i motsetning til de finérplatene jeg tenkte på først som tåler 100, men fordelen er at det blir mer skalerbart, og hvis jeg flytter alt til et annet rom i fremtiden, så er det "bare" å pakke ned og flytte, og det blir bare minimalt dyrere.
Jeg har også gått bort fra tanken om å spraye platene, dette ville vært svært dumt med bordplater, samt at jeg har sett en av de som har en stor Legoby på Youtube, Alex Nunes, bruke farget filt. Dette er lett å rengjøre, pent og skalerbart. Hvis du er interessert i store Lego display så anbefaler jeg å søke opp Alex Nunes og Jangbricks på Youtube og se på de enorme Legobyene de har. Begge har byer som blir langt større enn den jeg skal sette opp, men jeg har brukt dem begge som inspirasjon for mine tanker og planer.

Ser for meg å bruke 2 bord på 150x75 innerst i rommet, og så bygger jeg meg ut derfra med 100x60 bord. Dette gir meg 1 meter å bevege meg på midt i rommet. Ned mot slutten av rommet kommer jeg til å benytte meg av 120x60 bord på den ene siden av rommet da jeg har to slike fra før av, og så skal jeg se om det passer å sette inn ett eller to hjørnebord som er buet på ene langsiden, og som passer både mot 120 eller 60 bord avhengig av hvilken vei jeg setter dem. Kan jo være greit å kunne åpne døren inn til rommet...
Skal ta endelige mål til helgen, og så skal nødvendige bord kjøpes i månedskiftet juli/august på IKEA, for da har de salg på disse bordplatene til IKEA Family medlemmer.

Målet mitt er ikke nødvendig vis å ha en Legoby med bare orginale eller bare uorginale (egenbygde) sett, jeg kommer til å bruke de orginale settene jeg liker (f.eks alle modulære bygningene) og så vil jeg lage en del bygninger og andre ting som jeg føler at jeg trenger.

De modulære husene vil få en sentral plass i sentrum av byen, mens racerbane og flyplass vil være helt i utkantene. Ser for meg å bygge flyplassen litt slik som Fornebu, slik at flyene kan ta av og ha innflyvning over vann slik at rullebanen kan kortes noe inn for å unngå at flyplassen tar hele plassen.
Flyplassen driftes litt som RyanAir, med kortest mulig tid på bakken, og liten plass til parkering av fly på permanent basis. Men satser på å få plass til å ha alle flyene (er vel egentlig ikke så veldig mange) stående på en hylle under bordet der flyplassen blir.
Tilsvarende ser jeg for meg at jeg skal kunne lage en rampe og klare å kjøre togene ned fra bordet og inn under bordet og lage parkeringsplasser for dem der. Så tar jeg opp de togene jeg ønsker å kjøre på skinnegangen til en hver tid. Skal måle om det går fint å ha en Kallax liggende under bordet og parkere tog oppå.

Ser for meg at byen vil bli til etterhvert, og at ting kan endre seg underveis. Det er jo litt av det som er moro. Kanskje vil ikke togene kunne gå over hele bordet til å begynne med, det avhenger litt av hva slags skinner jeg faktisk har, men på sikt er planen at togene skal kunne gå over det hele og binde alle delene sammen. Blir nok en hovedbane (runde) og så enkeltspor med stopp ut mot de enkelte satelittene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar